Was van Gogh manisch-depressief? En wat voor gevolgen had dit voor zijn functioneren en de dingen die hij deed?

Als het klopt dat hij manisch-depressief was, hoe ging van Gogh hier dan mee om? Had zijn ziekte nog invloed op zijn werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij was toch Shizofreen?
Dat heb ik tenminste gelezen.
Hij hoorde stemmen in zijn hoofd die hem vertelde dat hij zijn oor moest afsnijden.
Toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zag net dat er in het nrc stond dat hij wel bipolair was, en dat kwam dan weer uit die nieuwe biografie over van Gogh.

Antwoorden (2)

Dit is altijd moelijk te stellen. Van Gogh leefde lang geleden, en weinig mensen hadden eerst interesse in hem. Pas na zijn dood zijn mensen zich in zijn werken en leven gaan interesseren.

De Amerikaanse psychiater Kay Redfield Jamison stelt dat Van Gogh manisch depressief was. Zijn enorme werkdrift afgewisseld met diepe inzinkingen, zijn daar het bewijs van, stelt Jamison.
Volgens de Nederlandse neuroloog Piet Voskuil is er juist helemaal geen verband tussen Van Gogh’s gekte en zijn kunstenaarschap.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er word veel gespeculeerd over of hij ziektes (dan wel schizofrenie, dan wel een manische depressie) had. Er is een wikipedia artikel over zijn gezondheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Vincent_van_Gogh's_health.

Echter, nogmaals, het blijft speculeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de hand van de laatst geschreven biografie omtrent Vincent van Gogh is de twijfel omtrent zijn depressiviteit enkel toegenomen, volgens die biografie heeft hij geen zelfmoord gepleegd maar is hij gestorven nadat hij per ongeluk geraakt is door een kogel die afgevuurd is door een ander tijdens de jacht.