Is "De Diamantweg" van Lama Ole Nydahl een sekte?

Toegevoegd na 20 uur:
Ik ben een jaar bij De Diamantweg van Lama Ole geweest. In zijn boeken schrijft hij over wonderen. Boeddhisme is geen religie maar een levenshouding. Wonderen horen hier niet in thuis. Hij is zo anti Islam dat Geert Wilders aanhangers zich hier thuis voelen terwijl andere ook hele goede Boeddhisten in een split liggen omdat ze niet weten wat ze hier mee aanmoeten. Het verdeeld De Diamantweg in Geert Wilders aanhangers en niet aanhangers. Politiek hoort ook niet thuis in Boeddhisme. Hij zwaait met de anti Islam vlag, anti hoort ook niet thuis in het Boeddhisme. Hij veroorzaakt twee strijd, hoort ook niet thuis in Boeddhisme. Hij is officieel geen Lama. Shamarpa riep hem uit tot Boeddhistische Meester omdat Lama's celibatair leven. Lama Ole heeft zichzelf later Lama Genoemd. Als hippy leerde Lama Ole Tantra van Kalu Rinpoche (sexschandaal jaren 70) en vind het normaal dat door te geven aan zijn leerlingen. Hij vouwt het Boeddhisme naar zijn eigen behoeften. Het word niet voor niets "the drinking linage" genoemd. Ook laat hij zich verheerlijken in zijn centra's met foto's op het altaar. Veel Diamantweg mensen vinden zichzelf superieur en de enige, op zich ook al niet Boeddhistisch. Mensen, geloof toch niet dat er regenbogen en weersveranderingen verschijnen als hij ergens komt. Denk na.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Nee, Diamantwegboeddhisme is geen sekte omdat het zich niet heeft afgescheiden van de bestaande Boeddhistische Karma Kaguy Linie en zich niet van de oorspronkelijke leer heeft verwijderd. Diamantwegboeddhisme is een van de 3 hoofdstromingen van het Boeddhisme en heet Vajrayana in het Sanskriet, Dorje Thegpa in het Tibetaans en een directe vertaling daarvan is ‘Diamantweg’.

De 16e Karmapa (leraar van Lama Ole Nydhal) heeft eind jaren 60 aan Lama Ole Nydahl en zijn vrouw Hannah Nydahl gevraagd de taak op zich te nemen in zijn naam centra op te richten in het Westen en om mensen in het Westen te leren mediteren volgens het Diamantwegboeddhisme. Daar hebben ze gehoor aan gegeven en door hun inzet zijn er nu werelwijd meer dan 600 centra opgericht in 40 jaar tijd die onder praktische leiding staan van Lama Ole Nydahl en onder spirituele leiding van de 17e Karmapa Trinley Thaye Dorje.
De 17e Karmapa is de spirituele autoriteit voor Diamantwegboeddhisme en vele andere organisaties.

Diamantwegboeddhisme is een vorm van lekenboeddhisme wat betekent dat de mensen die deze vorm van boeddhisme praktiseren zich niet terugtrekken in kloosters of grotten om te mediteren, maar midden het leven staan omdat ze gewoon een baan, relaties en een familieleven hebben. Lekenboeddhisten integreren hun meditatiepraktijk in het dagelijks leven.

Binnen het Diamantwegboeddhisme wordt het authentieke Karma Kagyu onderricht gebruikt. Het is vertaald naar Westerse talen zodat veel meer mensen toegang kunnen krijgen tot de waardevolle instructies over het werken met de geest zonder onnodige culturele bagage en zonder zijn essentie te verliezen. De methodes worden gepresenteerd in een moderne Westerse toegankelijke setting.

Interactie met een gekwalificeerd leraar stelt de leerling in staat om de geest direct en in zijn geheel te ervaren en te herkennen. Volgens het Varjayana is de geest grenzeloos als ruimte, open, onbevreesd en vreugdevol.

Diamantwegboeddhisme is een transmissie van ‘mond tot oor’ en is niet te bevatten of te praktiseren door er enkel over lezen of te filosoferen. De beste manier om er meer over te weten te komen en een volledig beeld te krijgen n.a.v. je open vraag op internet, is om daarom een van de Diamantwegcentra te bezoeken. Een eerste contact is zo gelegd en het is mogelijk om een vrij toegankelijke meditatieavond te bezoeken waarbij je uitleg krijgt en mee kunt doen met een geleide meditatie.