Hoe is de latijnse taal ontstaan?

hoe is latijnse taal ontstaan en wie heeft het verzonnen want in de les met levensbeschouwing zeggen ze altijd dat stamt af van het latijnse woord ..........
maar hoe is dat ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Het Latijn is ontstaan in de streek Latium, die als oorspronkelijke bewoners de Latijnen had. In Latium - ook nu nog een provincie in Italië - lag en ligt de stad Rome; de thuisbasis van de Romeinen. Van daaruit is het Romeinse rijk uit gaan breiden tot het rijk zelfs tot buiten het huidige Europa was gegroeid. Op deze manier werd ook de taal van de Romeinen zover uitgespreid.

De Latijnse taal is sterk beïnvloed door het Etruskisch. Onder andere het alfabet (ook mede door het Grieks, niet te vergeten) en verschillende woorden. Dit komt doordat de Etrusken (of Etruriërs) lange tijd over de Romeinen heersten.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx.

Andere antwoorden (2)

De Romeinen vanaf 500 v.Chr spraken latijn. Veel woorden in de moderne talen zijn idd afgeleid van het latijn, dat weer afgeleid is van het Oud-Grieks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort gezegd hebben de Romeinen het Latijn overgenomen van de Oud-Griekse taal. Zij hebben het alfabet overgenomen maar wel een aantal letters en klanken veranderd. Zo spraken de Grieken de C (in tegenstelling tot de Romeinen later) uit als een K. Zo is ook de naam Julius Caesar ontstaan wat is afgeleid van het Griekse Caeser (spreek uit Kaiser) wat Keizer betekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt: ze hebben het alfabet NIET overgenomen, denk ik :)