Wanneer was in Nederland de laatste hongersnood in vredestijd?

Ik weet dat de laatste hongersnood in Nederland plaatsvond in de winter van 1944-1945, maar dat kwam door de oorlog. Ik wig graag weten wanneer hier de laatste hongersnood in vredestijd was.

Toegevoegd na 50 seconden:
Wig=wil

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit de grote hongersnood van 1315-1317 was.
Lage landen in dit artikel (zie link) betreft ook Nederland.

Toegevoegd na 25 minuten:
Rampen en andere hongersnoden in Nederland, vooral in de 18de eeuw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik weet dat er in latere eeuwen ook regelmatig hongersnoden zijn geweest in Nederland.
ronron1212
9 jaar geleden
Wanneer dan Opole als je het weet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idd, je hebt gelijk, ik voeg een andere lijst toe aan m'n antwoord.
ronron1212
9 jaar geleden
West-Europa[bewerken] In West-Europa kwamen hongersnoden tot in de 19e eeuw regelmatig voor:
1124-1125 Hongersnood in heel Europa.
1315–1317 Hongersnood in grote delen van Europa
1618–1648 Hongersnoden als gevolg van de Dertigjarige Oorlog
1816–1817 Jaar zonder zomer met hongersnood in grote delen van Europa als gevolg van de uitbarsting van de vulkaan Tambora in Indonesië
1845–1849 Ierse hongersnood (1845-1850) met 1.500.000 doden en een golf van emigranten naar onder meer Noord-Amerika
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo te zien van 1845 tot 1847 dus. Bedankt!