Wanneer heeft men bepaald dat in een jaar 12 maanden, 52 weken en 365 dagen zitten?

Toegevoegd na 2 minuten:
En wie heeft dat dan bepaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Egypte had al erg lang een kalender gebaseerd op 365 dagen.
De Romeinse kalender heeft sinds de stichting van Rome in de 8e eeuw v.Chr. in vele achtereenvolgende gedaanten tot op de huidige dag bestaan. Oorspronkelijk omvatte de Romeinse kalender 304 dagen verdeeld over tien maanden plus een niet nauwkeurig omschreven aantal (ongeveer zestig) dagen in de winter.
De voorlaatste gedaante van de Romeinse kalender was de Juliaanse kalender (van -45 tot 1582); deze door Julius Caesar ingevoerde kalender die door het concilie van Nicaea werd aanvaard als officiële kalender van de kerk, was gebaseerd op een jaar van 365,25 dagen met een schrikkeldag iedere vier jaar. Het zonnejaar is echter iets korter.
Op den duur ging daardoor de Juliaanse kalender echter steeds meer achterlopen (er zat meer tijd in het kalenderjaar dan de zon nodig had tussen twee lentenachteveningen: zo viel de lentenachtevening rond het jaar 1500 op 11 maart). Daarom werd deze door de rooms-katholieke Kerk in 1582 door de Gregoriaanse kalender (onze huidige kalender) vervangen.
Door de verschillende politieke en godsdienstige omstandigheden in de verschillende landen van Europa werd deze kalender niet overal in Europa onmiddellijk aanvaard, in Rusland zelfs pas na de Oktoberrevolutie van 1917. In de orthodoxe kerken heeft de vervanging ook nu nog niet plaatsgevonden. Wereldwijd bestaan tegenwoordig verschillende kalendersystemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
voorbeeld van een ander kalender systeem is die van de chinese.

De Chinese kalender heeft per jaar 12 of 13 maanden. De maanden hebben negenentwintig dagen (kleine maanden) of dertig dagen (grote maanden). Zeven keer in de negentien jaar wordt een extra dertiende (schrikkel)maand ingevoegd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Los daarvan hebben de maya's ook wel het 1 en het ander bepaald.
Alleen hadden de maya's een ander telsysteem als dat wat wij gewend zijn.
Daarom is de kalender van de maya's niet in directe vorm overgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In grote lijnen wordt het aantal dagen bepaald door het aantal omwentelingen om zijn eigen as, die de aarde maakt gedurende één omwenteling om de zon. De omwenteling om eigen as noemt men een dag, een omwenteling om de zon noemt men een jaar. Het blijkt dat iets meer dan 365 etmalen in een jaar gaan.
De omwenteling van de maan om de aarde noemt men een maand en daarvan passen er ruim 12 in een jaar.
De indeling in weken daar heb ik geen idee van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Sumeriërs waren de eersten die een maandkalender instelden. Zij gebruikte de fasen van de maan voor het tellen van 12 maanmaanden als een jaar. Voor het verschil tussen dit jaar en het jaar van de seizoenen, voegden ze een extra maand toe aan de kalender ongeveer elke vier jaar. Ook deelden zij de week al in in zeven dagen.