Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zit er een leeuw in het nederlandse wapen? Een koe was toch logischer geweest?

Ik heb nl. nog nooit een leeuw in het nederlandse landschap zien rondlopen. (alleen in artis dan). Dus waarom een leeuw? En wie heeft dat dan ooit verzonnen?/ingesteld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leeuw is toch veel stoerder? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woon jij dan in Beekse Bergen of zo, Loenie? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog beter was een kip, daarvan hebben we er nog veel meer. Persoonlijk zie ik echter meer in een varken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Al heel vroeger was de leeuw een symbool van kracht en bescherming. Mensen waren erg onder de indruk van de uitstraling van de leeuw en vergeleken zich graag met het dier. In de Middeleeuwen ging de Duitse familie Nassau de leeuw als symbool in hun familiewapen gebruiken. Dit gebruik werd door meer families overgenomen.

Tijdens de opstand tegen de Spanjaarden werd de leeuw met een zwaard in zijn klauw het symbool van Holland en Zeeland. Ook de Republiek Nederland gebruikte de leeuw in het wapen. In zijn andere klauw droeg de leeuw nu zeven pijlen, voor iedere provincie één.

Het familiewapen met de leeuw is nog steeds het wapen van het Koninkrijk Nederland en van het Koninklijk huis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat, als je naar een plattegrond van Nederland kijkt, deze (met heel veel fantasie) wel een beetje op een leeuw lijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wapens (en de symbolische wapendieren) zijn uit de tijd van de vroege Middeleeuwen, toen de leiders van groepen legers herkend werden aan de wapperende vlaggen en de kleuren die de mannen droegen : de wapenkleuren.
Natuurlijk werden er onoverwinnelijke dieren gekozen als kenmerk van zo'n groep onder leiding van een ridder : beren, leeuwen, eenhoorns, draken. En ook een wapenspreuk, die erop wees, dat je onoverwinnelijk was : lucto et emergo (ik worstel en kom boven), of zó gelovig, dat de 'heidenen', waartegen je op Kruistocht ging, bij voorbaat geen schijn van kans had : ora et ebora (bid en werk)

Als je dit interesseert, zou ik eens gaan googlelen en naar de bib gaan : het is een hele wetenschap, vol symboliek.

(Een zwarte balk door een wapen, bijv, betekende, dat je een bastaardzoon was van degene, wiens wapen je dus wel, maar eigenlijk ook een beetje niet mocht dragen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederland een koninkrijk was en een leeuw is de koning onder de dieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding