Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn schilderij zelf reinigen of voordelig laten doen?

Het schiderij heeft een emotionele waarde en zal misschien een paar tientjes in geld waard zijn.
Het is op doek geschilderd, echter is het mij niet duidelijk of het op water of oliebasis is.
Het schilderij vertoond geen frisse indruk meer en heeft op sommige plekken wat bruine spikkels of vlekjes.
Het is een landschap met kleuren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
940

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Leg het schilderij plat neer, ga er met een plumeau overheen, zodat het stof eraf is en snij een schijfje van een uit af, en maak met de ui het schilderij schoon (tranen).
In het filmpje zie je hoe je dit doet. Begin met een hoekje wat geen blikvanger is, om te controleren of dit goed gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou een stel hydrofiele washandjes nemen van de HEMA, bijvoorbeeld. Zacht, en pluist niet. Héél licht vochtig maken (niet _nat_!) en dan voorzichtig vegen. Probeer eerst een stukje met weinig kleurverschillen of waar het niet op zou vallen als het niet helemaal goed gaat. Zodra het washandje zichtbaar smoezelig/vies is geworden: andere kant gebruiken (je hebt vier kanten :)). Als de doekjes op zijn: eerst weer uitwassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor je antwoord. Is dit een manier die redelijk veilig zou moeten zijn?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding