Hoe maak je een sfeertekening?

Ik moet voor school een soort verslag maken met een sfeertekening alleen ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Kan iemand mij helpen, ik doe het over een vakantie in Spanje. Ik heb al een begin; in de gloeiende hitte komen we op onze bestemming. Maar verder weet ik het niet meer hoe ik het moet doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Poet
10 jaar geleden
Kun je met je ogen dicht even teruggaan naar Spanje en gevoelens benoemen die dan weer bij je opkomen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Warm, relaxed, mooi uitzicht. Leuke camping
Poet
10 jaar geleden
Geuren, geluiden, lichten? Of juist het ontbreken daarvan?
Een wat waren dan de dingen die die gevoelens opriepen?
Bomen, briesjes, soorten planten / bloemen? Bouwstijlen? Zicht op water / zee? Uitzciht vanaf bergen naar beneneden? Of juist omhoog?
ogekls in d everte? Stemmen? - zacht?

Antwoorden (2)

Een sfeer creëer je door verschillende kleuren te gebruiken, rood en roze zullen een romantische sfeer geven. Zwart grijs en bruin (sepia effect kan ook) geeft een geheimzinnige sfeer!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet zo'n sfeer, een sfeertekening in tekst dus in taal. Niet in kleuren
Poet
10 jaar geleden
Ja maar je kunt de kleuren / kleurstellingen / licht en schaduwspel noemen en dat wekt juist de sfeer op voor de lezers.
Een sfeertekening beschrijft de omstandigheden van een bepaalde situatie, zodat iemand die er niet bij was, een goede indruk krijgt van die situatie.

Je kan dus beschrijven:

- hoe het weer was (dat heb je al een klein beetje gedaan)
- wat er in de directe omgeving te zien was op de plek waar je was (mensen, dieren, planten, gebouwen, auto's, verkeer)
- of het druk was of rustig
- hoe iedereen zich voelde (enthousiast, nieuwsgierig, moe, enzovoort): dit hoeft natuurlijk niet per persoon, maar alleen in het algemeen
- wat de belangrijkste gebeurtenissen waren en hoe men daarop reageerde
Antoni