Moet Das Kapital van Karl Marx verboden worden net als Mein Kampf van Adolf Hitler omdat het eerste boek genocide en fascisme predikt?

Er mag ook doorverwezen worden naar andere geschriften van Marx en desnoods Engels.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (8)

Nee. In Das Kapital gaat het nog over theoretische denkbeelden, waarbij genocide en fascisme helemaal niet gepredikt worden. Het is een socialistisch/communistisch manifest, meer niet.

In Mein Kampf zoekt Hitler de strijd met 'rassen'. Dat maakt het automatisch fascistisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut niet, Mein Kampf zou ook weer gedrukt moeten worden aangezien het neerkomt op vrijheid van meningsuiting. Natuurlijk ben ik het niet eens met de in deze boeken vertolkte mening en vind ik dat een ieder die een dergelijke mening openbaar toepast (door bv Joden lastig te vallen) gestraft moet worden.

Maar boeken als Das Kapital en Mein Kampf geven een ongelooflijk interessante blik in de hoofden van twee van de meest bekende mensen ooit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als historische werken zijn dit juist waardevolle toevoegingen aan de geschiedenis. Zodra je boeken verbiedt en ze daarmee obscuur maakt zal er meer aandacht op gevestigd worden door mensen en groeperingen die je juist niet wil aanmoedigen. Als je ze legaal houdt, zullen eerder geschiedkundigen en -geïnteresseerden ze lezen.

Daarnaast staan er in de Bijbel en Koran ook dingen waar je bezwaar tegen kan maken, en die worden je overal aangesmeerd. Het is dus ook moeilijk om structureel 'foute' boeken te verbieden, want wie bepaalt de grenzen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat mij betreft zou geen enkel boek verboden moeten worden. In de dagen vlak na de oorlog was het censureren van Nazi-lectuur een hele menselijke en logische reflex. Maar dat maakt hem nog niet juist.
Censuur ontneemt mensen de mogelijkheid om ergens kennis van te nemen. En dat ontneemt ze de mogelijkheid om er over te praten, discussiëren, nadenken en om uiteindelijk een afgewogen mening te vormen. Bovendien dwingt censuur ondergrondse en illegale bewegingen af. En meestal leiden ondergrondse bewegingen tot een zeer beperkt beeld over de materie, juist omdat discussie met andersdenkenden ontbreekt.

Kortom: nee, geen censuur, ook niet voor boeken als 'Mein Kampf' of 'Das Kapital'.

PS: het verwijderen van vragen of antwoorden op een site als deze is geen censuur, omdat de verwijdering je niet de mogelijkheid ontneemt om je vraag of antwoord elders, legaal, alsnog te formuleren en publiceren. Censuur geldt álle uitingen en wordt door de overheid afgedwongen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Beide boeken moeten niet verboden worden. Ik ben voor vrijheid van meningsuiting en verwerp fascisme. Overigens is Mein Kampf simpel te downloaden. Verbieden is niet te handhaven, maar een illusie. Volgens mij is Nederland een van de weinige zo niet het enige land waar Mein Kampf verboden is. Ik heb het in mijn bezit (soft copy). Er is niet doorheen te komen. Zeer gedateerd, maar ook zeer verwerpelijk. MAAR NIET VERBODEN.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beide boeken zouden niet verboden moeten worden , sterker nog zijn nog verboden. IN tegenstelling tot wat vele denken is Mein Kampf niet verboden. (Je moet het gewoon uit de Bibliotheek kunnen halen).Wat verboden is aan Mein Kampf zijn de drukgangen die gemaakt zijn na 1945. De laatste NL is in 1944 geweest en vorig jaar is er nog ( meen ) een Turkse verschenen. Zeker is er nog een Engelstalig uit 1977.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Karl Marx en zijn gezin leefden in grote armoede.Ik weet niet of er enige grond van waarheid in schuilt maar ik las ooit eens dat de schoonmoeder van Marx hem verweet dat hij beter wat kapitaal verzameld had in plaats van Das Kapital te schrijven.Als je nagaat hoeveel exemplaren er ondertussen al van zijn gedrukt.... Natuurlijk moet het niet verboden worden, het is een erg leerrijk boek.Mein Kampf is gericht tegen een bevolkingsgroep, ontsproten aan het brein van zieke geest, die er toch in slaagde zich op te werpen als redder van de natie.Ook heel leerrijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
natuurlijk niet