Anastasia Steele staat op het punt om af te studeren in Engelse taal en literatuur. Als ze invalt voor haar zieke vriendin en succesvol zakenman Christian Grey interviewt voor het universiteitsblad, vindt ze hem meteen aantrekkelijk maar ook intimiderend. Meer ontmoetingen volgen, en er ontwikkelt zich een intense en gecompliceerde liefdesrelatie met kinky SM trekjes. Het is 't eerste deel van een trilogie.
'50 Tinten grijs', slaat op de vele gezichten van Grey (dat is het Engelse woord voor grijs).
Amadea
11 jaar geleden
50 shades of gray slaat op de vele gezichten van de hoofdpersonage. Overdrachtelijk: niet ergens haar kop boven uitstekend, niet op de voorgrond tredend, ze doet gewoon haar NORMALE ding!

http://boeken.rubriek.nl/boeken/recensie_50_tinten_grijs.php

Een andere term in het Engels is bijv: X number shades of Mondaine: "Keeping up appearances" in een bescheiden vorm. Maar eigenlijk zit te vertaling ergens daartussen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het verhaal zelf komt naarvoren dat hij zichzelf '50 tinten vern**kt' vind, vanwege zijn littekens. Of dit de zichtbare of onzichtbare littekens zijn werd mij niet geheel duidelijk, denk allebei. Omdat zijn naam 'Grey' is, is zo de titel te herleiden.
Goed boek, aanrader!