dat hebben ze niet...

De romeinse religie onstond meer dan 3000 jaar geleden uit een samensmelting van natuurreligies en religies overgomen van andere italiaanse volken.
Boeren baden tot Saturnes en Ceres voor het zaaien en oogsten. Mars was de oppergod van de landbouw en veeteelt en tevens de god van de oorlog.
In het begin waren de goden veel abstracter, men zag hen meer als natuurkwachten of geesten, dan de griekse goden die veelal menselijke eigenschappen hadden.

Onder invloed van de Etrusken en Grieken ontwikkelde de romeinse relegie zich pas veel later (vanaf 8e eeuw v.chr.) tot zijn uiteindelijke vorm. Pas vanaf de 3e eeuw v.chr. werden de romeinse goden en hun griekse equivalenten als dezelfde beschouwd, maar ze bestonden voor die tijd al.

Dit is even snel de beknopte versie, voor meer uitleg en details zie bron.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een toevoeging om het wat duidelijker te maken:

De romeinse goden en de griekse goden waren in eerste instantie níet dezelfden. De twee religies zijn los vanelkaar ontwikkelt.

Omdat de Romeinen (net als de Grieken) veel van hun goden aan b.v. natuurverschijnselen hadden gekoppelt (donder, zee, flora fauna etc.) en zaken als de jacht en de liefde, lag het later voor de hand om de romeinse goden als dezelfde te beschouwen als die van de Grieken. Ook werden religieuze gebruiken en mythen van de Grieken door de Romeinen overgenomen (vanaf 5e eeuw v. Chr geloof ik). De twee religies versmolten dus als het waren.

Het was dus niet "Hé wat een leuke goden hebben jullie, maar die namen zijn zooo passé, weet je wat: we geven ze een nieuwe."
Maar "Goh, jullie goden lijken wel heel erg op de onze, nouja, dan zijn het toch gewoon dezelfde vanaf nu. Oja, we houden wél onze oude vertrouwde namen aan."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Griekse goden waren wel degelijk meer dan natuurkrachten, de Grieken geloofden in de goden en spiegelden zich menselijke figuren voor bij die goden, zo getuigen vele overgebleven marmeren en sommige bronzen beelden daarvan. Natuurlijk kwam het geloof wel vanuit een angst voor het onwetende op het gebied van natuurlijke krachten. Waarom ze een Latijnse naam kregen kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar het lijkt me niet vreemd dat, met het adopteren van de verhalen, ze in hun eigen taal een passende naam hebben toegepast.