Het gat wordt groter of de kies wordt kleiner?

Op school hadden we een kleine discussie over het volgende.
Het ging namelijk over een gaatje in iemand zijn kies.
Die na een tijdje groter was geworden.

Maar is het gat (gaatje) dan groter geworden of mag je ook zeggen dat je kies kleiner in cm3 is geworden?

Kan een gat groeien?

Misschien een gekke vraag en logisch gezien zou ik het eerste kiezen, maar we gingen er een beetje over doordenken.... en een beetje aan het spelen met de taal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (6)

Omdat de buitenomvang van de kies niet kleiner wordt en die van het gat wel, zou ik ervoor kiezen dat het gat groter wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus iets wat er niet is (een gat), kan groeien.

Een aardige vraag nu ik erover nadenk om er je tanden in te zetten. Tenminste als je er een gat in ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gaatje houdt in dat er stukjes kies wegrotten en/of afbrokkelen. In dat opzicht wordt de kies dus kleiner. Toch kan je ook zeggen dat het gaatje groter wordt, omdat de ruimte in de kies vergroot - het is net van welke kant je het bekijkt, maar in principe is het allebei goed.

De meest gangbare variant is dat het gaatje groter wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er eigenlijk gebeurd met een gat, is dat er bacterien zijn die zuren uitscheiden. Deze zuren zorgen ervoor dat de oplosbaarheid van calciumhydroxyapatiet omhoog gaat. Calciumhydroxyapatiet is het mineraal waaruit tandglazuur bestaat. Er wordt dus steeds meer van de tand weggepeuzeld. Er lost dus tand op.

De tand wordt dus steeds kleiner. Maar daarmee wordt het gat steeds groter.

Zie het maar als een kubus. Bestaande uit 62 blokjes, 4x4x4. Je neemt steeds een blokje weg. Daardoor wordt de kubus, die nu geen kubus meer is, steeds kleiner. Maar het gat, wat de kubus zou moeten opvullen steeds groter.

Het klopt dus beide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gat van 5 mm in een plankje hout hebt geboord, maar je wilt achteraf een iets groter gat in dat plankje hebben, dan zeg je dat je het gat groter gaat maken (boort) en niet dat je het plankje kleiner maakt. Als je dat laatste zegt, denkt iedereen dat je een stukje van het plankje af gaat halen (zagen). Het is in eerste instantie dat het gaatje groter wordt met als gevolg dat het volume van het plankje afneemt (dus niet de lengt, breedte of dikte). Oorzaak en gevolg moet je niet gaan verwisselen, dat leidt alleen maar tot verwarring.
Daarbij kan een gaatje niet groter groeien, maar je boort het groter en daar waar het de kies betreft rot het groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk waar het je voorbeeld betreft, echter de vraagsteller heeft het over een groter wordend gaatje en niet over een afbrokkelende kies. Groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"n plus voor de plank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader was dan ook timmerman!
Het gat word groter doordat de kies kleiner word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kies wordt subjectief niet kleiner, hij ziet er nog steeds even groot uit. Alleen de inhoud wordt minder, dus hij wordt objectief eigenlijk wel kleiner.