Maatregelen nemen of maatregelen treffen?

Ik hoor steeds vaker "maatregelen nemen". Voor zover ik me kan herinneren heb ik altijd geleerd dat het moet zijn "maatregelen TREFFEN". Wat is juist? Of mag het allebei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
23.6K

Antwoorden (5)

Maatregelen tref je, en beslissingen neem je.
Dat is de manier waarop het hoort.
Maatregelen treffen dus.

De werkwoorden treffen en nemen worden steeds vaker foutief gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een maatregel treffen is iets dat wordt beslist om een doel te treffen.
Een maatregel nemen is besluiten wat er gebeurt.

Voor mijn gevoel kan het allebei worden gebruikt.
amc
12 jaar geleden
*maatregelen treffen tegen de verkeersoverlast- dit zeg je als er iets moet worden opgelost

*een maatregel nemen - besluiten wat er gebeurt

En nog veel meer over maatregelen op:
http://www.encyclo.nl/begrip/maatregel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het: maatregelen nemen of voorzieningen treffen.
Net zoiets als met 'ondertussen', dat eigenlijk is: onderwijl of intussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Van Dale kan dit allebei.