Hoe kan ik zien of een schilderij geschilderd is met olieverf of acrylverf?

Ik heb hier een schilderij uit een erfenis, gesigneerd met AH Kollum, mij geheel onbekend.
Graag zou ik hierover iets meer willen weten.
Kun je ook zien of een schilderij met olieverf of acrylverf is geschilderd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Acrylverf is nog niet zo lang in de handel. Als het schilderij uit een erfenis is, zal het dus niet van recente datum zijn en hoogstwaarschijnlijk (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) met olieverf zijn geschilderd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylverf
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goed antwoord, maar tegelijkertijd ook jammer dat je het verschil tussen olie- en acryl niet aan kunt geven. Want dat zou ik zelf ook graag willen weten.
Olieverf droogt niet en zou dus moeten 'meegeven' als je er op drukt. Acryl droogt wel. (dit hoeft niet meteen met een hele vinger natuurlijk, kan ook met een dun stokje oid) Ook is olieverf vaak in meerdere lagen opgebracht waardoor een soort diepte/doorzichtigheid ontstaat, 'glacé' genaamd. Ook dit heeft Acryl niet.