Is het verkleinwoord van hemd nou hempje of hemdje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is hempie (Laat de leeuw niet in zijn......)

Antwoorden (4)

Het is hemdje

Het woord is hemd, en daar komt gewoon -je achter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft hemdje, maar je spreekt hempje uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat wil zeggen, de meeste mensen spreken hempje uit, omdat dat nou eenmaal lekkerder praat, motorischer is het gemakkelijker, dat komt doordat de lettercombinatie mpj gemakkelijker uit te spreken is dan mtj. Er zullen ook mensen zijn die wel echt hemdje zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hempje uitspreekt, gebruik je gewoon het woord hempje, en moet je het dus ook zo schrijven.
Hempje is gewoon een (informeler) alternatief voor hemdje; een eigen woord dus en niet de uitspraak van hemdje.
Wel zal je bij gesproken taal hempje vaker tegenkomen dan in geschreven taal, maar dat is alleen omdat men bij geschreven taal vaker formelere woorden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag :)
Het juiste verkleinwoord is hemdje. Daarnaast vermelden sommige naslagwerken als alternatief hempje, dat in spreektaal heel gebruikelijk is.

De variant hempje is hoogstwaarschijnlijk ontstaan doordat de combinatie mdje niet zo gemakkelijk uit te spreken is. Er bestaan ook maar weinig zelfstandige naamwoorden die eindigen op -md, en wellicht heeft de analogie met verkleinwoorden als boompje, raampje en schuimpje geleid tot hempje. Maar in geschreven teksten heeft hemdje de voorkeur.
11 jaar geleden
Hemdje, zoals al meerdere inzenders hebben vermeld.
Alleen de uitspraak is [hempje].
Er zijn meer van die woorden. Denk aan 'kastje', dat uitgesproken moet worden als [kasje]. Of 'beestje' waarvan [beesje] de enig juiste uitspraak is.

Spellnguitspraak (het foutief uitspreken van woorden op grond van hun spelling) is uiteraard niet de bedoeling want spelling berust uitsluitend op afspraken.

'Aardig' is, dat Van Dale ook 'hempje' heeft opgenomen, een van de weinige woorden waarvan men ook een spelling heeft vermeld op basis van de uitspraak. Het is geen Nederlands woord maar men zou dit verschijnsel 'uitspraakspelling' kunnen noemenn.
Computoon