Kan een kernzin een vraagzin zijn?

Dit vroeg ik me af, aangezien een kernzin meestal een concluderende zin is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Dat zou kunnen indien het een retorische vraag betreft. Dat is een nadrukkelijke mededeling in de vorm van een vraag, waar geen antwoord op wordt verwacht. De retorische vraag is dan zodanig gericht op de hoofdgedachte dat het onuitgesproken
antwoord dat duidelijk maakt.

Ook zou het kunnen als je in hetzelfde tekstgedeelte het antwoord op de vraag geeft. Dan vormen vraag en antwoord samen de kernzin.
Amadea