Waarom is het taalgebruik op internet fora vaak zo slecht?

En dan bedoel ik niet eens de afkortingen van woorden, maar vooral de slechte spelling en het ontbreken van leestekens.
Op school leer je toch al heel vroeg schrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is het niet internetfora? Dus aan elkaar? Nederlands is gewoon heel moeilijk. Al die regels en uitzonderingen.
Om eerlijk te zijn, ik twijfelde en heb het even opgezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ma als je zo tipt dn s t snller...

Antwoorden (6)

als de tekst maar duidelijk is toch..als je de hele dag op je mobiel zit te tikken,krijg je wel eens pijn in je duimen..en omdat iemand een spel fout maakt wil nog niet zeggen dat hij/zij geen waardevolle informatie kan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels onkunde. Als je na de lagere school weinig of nooit meer leest of schrijft, zakt je spelling behoorlijk naar beneden. Daarnaast moet er op school tegenwoordig veel en veel meer onderwezen worden dan taal en rekenen alleen, waardoor die beide vakken niet meer het niveau halen van vroeger bij de gemiddelde leerling.

Deels slordigheid. Als je zit te typen, gaat dat veel sneller dan schrijven, je slaat vrij snel een verkeerde toets aan, en ziet niet altijd meten dat dat gebeurt, omdat de meeste mensen toch niet blind tikken maar naar hun toetsen kijken. Op het scherm zie je het dan niet meteen meer terug.

Deels luiheid. Voor schrijven is elke letter of leesteken één beweging. Groot, klein, maakt niet uit. Op de computer echter moet je voor alles behalve kleine letters bijzondere toetsen of toetscombinaties indrukken, die niet altijd even makkelijk zijn en ook niet op elke computer hetzelfde. Zelf moet ik bijvoorbeeld steeds alt-shiften om tussen verschillende leestekens te wisselen. Ook dat gaat wel eens verkeerd.

Correct gespeld Nederlands voorzien van goede interpunctie op fora plempen, vraagt dus kennis, aandacht en tijd. Drie dingen die niet altijd even voor de hand liggen, mede omdat de waardering ervoor door het waardenrelativisme sterk is afgenomen. Steeds meer mensen beweren dat het belangrijk is WAT er staat, niet hóe het er staat. Gelukkig zijn ook nog stees heel veel mensen het daar niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs al leer je op school al heel vroeg schrijven, dan nog vraag ik mij af hoe GOED je op school leert schrijven.
Ik ben een beetje gaan twijfelen aan de kwaliteit van het onderwijs.

Er zijn ook mensen die dat onzin vinden.
Die zeggen dat jonge mensen heus wel weten hoe ze moeten schrijven, maar dat ze dat voor een forum absoluut onbelangrijk vinden.

Zij zijn zo gewend aan sms'en, msn'en, pingen en twitteren en hoe allemaal heet en dat moet vooral snel, snel. Dus zeggen zij: als ik maar begrepen wordt dan is dat al lang genoeg. En als jij mij niet begrijpt dan ligt dat aan jou want dan ben jij een ouwe lul.

Dat zou betekenen dat zij een knop omzetten zodra ze op school komen en iets moeten doen voor een beoordeling.
Of als zij een sollicitatiebrief moeten schrijven.......
Het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat in een sollicitatiebrief nog steeds niet sterk als er taalfouten in staan. Als de zinsbouw niet klopt, wordt het iets onnozels.
Meer aandacht voor het taalonderwijs is geboden!
Mensen schrijven elkaar geen brieven meer. Behalve misschien een kaartje met kerst of met een verjaardag.

Als je iemand een brief schreef, hield je heel erg in gedachten, dat hetgeen je schreef, door iemand gelezen ging worden, en als je elkaar maar hooguit 2 x per jaar zag, was het dus heel belangrijk je gedachten goed onder woorden te brengen. Anders verwaterde het contact.
Bovendien werd een brief vaak bewaard, en herlezen.

Mijn generatie is een grensgeval - de eerste schrijfmachines kwamen de huizen in vanuit de kantoren, maar je schreef nog steeds brieven om het contact te onderhouden met vrienden en familie-leden, die ver weg woonden. De telefoonverbindingen waren ook zo, dat je een gesprek moest aanvragen, en wachten tot de verbinding tot stand gebracht werd, en het was loeiduur om te bellen met bijv. Canada of Australië. Dus schreef je brieven, die er vaak lang over deden, en voor je antwoord had, ging er ook weer veel tijd overheen.

Dus brieven waren niet alleen 'nieuwtjes', maar ook de gedachten die je over dingen had.

En voor dit soort kleine literaire kunstwerkjes (van schrijvers zijn briefwisselingen vaak in boekvorm uitgegeven) is geen tijd meer.

Ook voor taal geldt : use it or loose it.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om aantoonbaar te maken dat het taalonderwijs minder goed is dan vroeger. Of het kan erdoor komen dat ook mensen die er niets of weinig van hebben begrepen of dyslectisch zijn, zich niet laten weerhouden, en gewoon meediscussieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snelheid in typen, slordig typen, luiheid. Ik zie mijn dochter van 12 aan het werk aan een werkstuk voor school. Nergens hoofdletters, geen interpunctie, geen trema's of accenten. Vooral bij Frans. Maar haar spelling is goed. Ik zeg dat ze zich gelijk moet aanleren om die trema's en interpunctie aan te brengen bij het typen. Maar dat is te 'lastig' en 'te veel werk'. Vervolgens is ze tijden bezig om het werkstuk van al die dingen te voorzien.
Sommige mensen sxchrijven ook precies zoals je de woorden uitspreekt en zijn gewoon vergeten hoe je ze wel schrijft. Of weten niet waar de trema's en accenten te vinden zijn op het toetsenbord.