ik wil zelf een ebook gaan maken, en wil daar tekst uit het boek *the secret* in gebruiken. kan ik dit zonder problemen doen?

Of moet ik hiervoor ook toestemming vragen aan de schrijvers van de teksten.. het zijn teksten van meerdere schrijvers en lijken me niet makkelijk te bereiken.

Ik hoop hier een antwoord op te krijgen, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan je geen exact antwoord geven maar in nederland beschermd men de auteursrechten op basis van intellectueel eigendomsrecht.

_____________________________________________
Auteursrecht

Werken van letterkunde, wetenschap of kunst worden beschermd met auteursrecht (copyright). Bijvoorbeeld boeken, films, schilderijen, foto’s en sieraden. Het auteursrecht helpt de auteur om zijn werk te beschermen. Zonder auteursrecht kan iedereen het werk van een ander kopiëren of plagiaat plegen.

Auteursrecht ontstaat automatisch

Het auteursrecht ontstaat automatisch op het moment dat het werk wordt gemaakt. De auteur hoeft daarvoor niets aan te vragen of te registeren. De maker van een werk bepaalt hoe, waar en wanneer hij zijn werk openbaar maakt of verveelvoudigt. Het auteursrecht is geregeld in de Auteurswet.

Flexibel auteursrecht

Een auteur kan aan een ander toestemming geven om zijn werk te verspreiden, met anderen te delen of te bewerken, zonder dat hij zijn auteursrechten opgeeft. De auteur kan hiervoor gebruik maken van een Creative Commons licentie.

Beperkingen van het auteursrecht

Het auteursrecht is niet onbeperkt. In sommige gevallen mag een werk zonder toestemming van de auteur openbaar worden gemaakt of verveelvoudigd. Consumenten mogen bijvoorbeeld voor eigen gebruik een kopie maken van werk met auteursrecht.

_______________________________________________

Het belangrijkste is om te weten hoe het werk auteursrechtelijk is beschermd en bij wie de rechten liggen.