Wanneer is het legaal een zwaard te hebben?

Zou het wel leuk vinden een zwaard of paar zwaarden aan de muur te hebben hangen als decoratie
Maar nu heb ik gelezen dat dat niet mag en zo

Kan iemand misschien de regels voor dat uitleggen
Mijn vraag is dus
Wanneer is een zwaard hebben legaal? en wat moet je er voor doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb een mes met een lemmet van ongeveer 60cm. Aan 1 kant heeft het een snijrand. Het zit in een prachtig bewerkte houten schede. Ik heb het gekocht in Tanzania. De douane wilde het zien, toen ik vertelde wat er in mijn koffer zat (de bekende vraag, heeft u iets aan te geven) ze vroegen mij wat ik er mee wilde doen. En ik heb gezegd decoratie (wat ook zo is) toen kon ik doorlopen. Ik heb nooit iets aangevraagd, ze hebben ook niet gezegd dat dit moest. Ik heb ook een pijl een boog uit Tanzania, met ijzeren pijlpunten met weerhaken. Ook die hebben ze gezien, ook niets van gezegd. Dus ik ga er van uit dat niemand je iets zal doen. Misschien dat je officieel vrijstelling moet vragen. En ik verwacht dat je die dan ook gewoon zult krijgen.

Het beste antwoord

Het hebben van een zwaard is legaal als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

Vrijstellingen
Een vrijstelling is een algemene uitzondering op het wettelijk verbod. Een vrijstelling moet u altijd aanvragen. U kunt vrijstelling krijgen voor:

het gebruik van ongeschikte wapens;
antieke wapens;
wapens en munitie voor een verzameling of wandversiering;
voorwerpen voor beroepsdoeleinden (bijvoorbeeld schiethamers of schietmaskers voor het slachten van vee);
noodsignaalmiddelen en munitie;
demonstratiemateriaal.

Dus je kunt ze gewoon aan de muur hangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ik mag er gewoon eentje kopen aan mijn muur flatsen en ik ben klaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Wij hebben thuis een paar (decoratie)zwaarden en dolken aan de muur hangen.
Een paar komen gewoon van de rommelmarkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Nova99: In bovenstaande informatie staat dat je de vrijstelling altijd moet aanvragen, dus dan is het niet een kwestie van gewoon kopen en aan je muur hangen, maar van eerst een vrijstelling aanvragen.
Of het echt zo strikt is met zwaarden weet ik niet, ik ken heel veel mensen die zwaarden ed. in huis hebben voor de sier, maar het zou natuurlijk kunnen dat zij allemaal in feite de wet overtreden, maar het gewoon niet opgemerkt wordt omdat het in hun eigen huis is, of misschien ook wel een beetje gedoogd wordt.

Andere antwoorden (1)

Overige wapens
Het bezit van wapens uit de vierde categorie is in principe niet verboden. Het gaat om de volgende wapens:

• messen;
• zwaarden;
• degens;
• wapenstokken;
• luchtdrukwapens;
• harpoenen;
• kruisbogen.

Ook voorwerpen die niet als wapen bedoeld zijn, maar wel zo gebruikt kunnen worden, vallen onder deze categorie. Bijvoorbeeld een honkbalknuppel tijdens een demonstratie of een keukenmes, schroevendraaier of nagelvijl tijdens een gevecht.

Sommige handelingen zijn met deze wapens en voorwerpen die als wapen gebruikt kunnen worden, niet toegestaan.

Je moet wel minimaal 18 zijn