Waarom gebruiken vrouwen soms een verkleinwoord voor kledingstukken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet perfect wat je bedoelt en ik erger me dood aan die poppetjes-taal. Volgens mij is deze manier een 'modeverschijnsel': velen copiëren het en weten eigenlijk niet waarom. Net zoals Amerikaanse vrouwen steevast 3x "Ooh my gosh! Ooooh my goooooosh! Oh-my-gosh!" kirren en tegelijkertijd met hun handjes wapperen, al dan niet thv van de wimpers (alsof ze op die wijze hun zogenaamde tranen kunnen bedwingen). En zo hebben wij dus de dames die het hebben over hun jurkjes, hun handtasjes, hun bh-tjes, hun truitjes en blablabla. Ik denk dat zij van mening zijn dat het 'lief en schattig" overkomt en dat ze op die manier met hun gespeelde kinderlijkheid harten kunnen laten breken, of hun 'vrouwelijkheid' dubbel kunnen onderstrepen.

als je een rokje aantrekt in plaats van een rok, kom je zelf ook wat meer frele over, al gaat het om hetzelfde kledingstuk. lang niet alle, maar sommige vrouwen vinden dat prettig.

Dat hangt vooral samen met de grootte en/of lengte van dat kledingstuk. Met warme dagen loop je in een short en hemdje of bloesje. En als je een korte rok draagt dan is dat vanzelfsprekend een rokje. Maar in de winter dan draag je een bloes met lange mouwen, en dat is geen bloesje.

Dat hebben "ze" al van jongs af aan geleerd van hun moeder. 'Kindje drinkt flesje', draagt een rompertje', krijgt later 'zijn eerste fietsje' enz. Later gaat kindje naar groep 1 van de basisschool. Juf vertelt aldaar een verhaal over een kabouter (of weet ik wat) en die woonde 'in een heel klein huisje'. Laat dit even tot je doordringen. Stel: huis = 100%. Huisje = 50% van standaardhuis. Klein huisje = 50% van huisje ofwel 25% van standaardhuis. Heel klein huisje = 50% van klein huisje ofwel 12,5% van standaardhuis. En vervolgens zingen we nog een liedje. Nu zou een onderzoek gestart kunnen worden waarom alleen vrouwen gevoelig zijn voor de minimaliseringstendens.

een rokje klinkt veel moderner dan een rok, bij een rokje denk je ook aan een heel ander kledingstuk dan bij een rok. hetzelfde bij een slip en een slipje ;) misschien heeft het met deze tijd te maken en de druk die sommige dames voelen om slank te moeten zijn. Misschien is het gewoon om duidelijker te maken om wat voor kledingstuk het echt gaat.

Sommige vrouwen gebruiken voor van alles en nog wat verkleinwoorden, collegaatje vind ik een van de ergste, daarmee verkleinen ze zichzelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100