Waarom gebruiken vrouwen soms een verkleinwoord voor kledingstukken?

11 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
11 jaar geleden
Niet alleen voor kledingstukken. Je hoort nog steeds regelmatig dat iemand het heeft over "een collegaatje". Ik zie dan altijd direct een tenger vrouwtje van 1m40 voor me. Terwijl het bedoelde "collegaatje" soms een dame is waar je, zeg maar, niet omheen kunt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Andersom kan ook, ze hebben het dan over hun 'vent' en dat is dan eigenlijk een manneke dat 2 koppen kleiner en 50 kg lichter is dan hen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik krijg wel eens de indruk dat sommige vrouwen alles in verkleinwoord (willen) zien: glaasje, hapje, sigaretje, mapje, tasje enz.

Het beste antwoord

Ik weet perfect wat je bedoelt en ik erger me dood aan die poppetjes-taal.
Volgens mij is deze manier een 'modeverschijnsel': velen copiëren het en weten eigenlijk niet waarom.
Net zoals Amerikaanse vrouwen steevast 3x "Ooh my gosh! Ooooh my goooooosh! Oh-my-gosh!" kirren en tegelijkertijd met hun handjes wapperen, al dan niet thv van de wimpers (alsof ze op die wijze hun zogenaamde tranen kunnen bedwingen).

En zo hebben wij dus de dames die het hebben over hun jurkjes, hun handtasjes, hun bh-tjes, hun truitjes en blablabla. Ik denk dat zij van mening zijn dat het 'lief en schattig" overkomt en dat ze op die manier met hun gespeelde kinderlijkheid harten kunnen laten breken, of hun 'vrouwelijkheid' dubbel kunnen onderstrepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik verkleinwoorden gebruik voor kleding, is het inderdaad zoals Amadea het beschrijft: een lange rok is een 'rok', een (erg) korte rok is een 'rokje'. Een warme trui noem ik gewoon een 'trui', maar een dunne trui die net iets warmer is dan een shirt met lange mouwen, die vrij kort valt en ook redelijk strak zit, noem ik wel eens een 'truitje'. Een colbert noem ik een 'jasje' om het onderscheid met de 'jas voor buiten' te benadrukken, etc. Maar dat kinderachtige gegniffel dat je beschrijft, daar moet ik ook niets van hebben. En verkleinwoordjes om de verkleinwoordjes ("kom eens langs voor een theetje.. dan maken we een praatje. Kan wel in mijn huisje") ook al niet. Misschien wat inconsequent, maar toch vind ik het gebruik van 'rokje' om een korte rok aan te duiden, iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met mijn maat zijn verklein woorden uit den boze, ik zou werkelijk niet kunnen zeggen dat ik een truitJE aan heb, maat 50 ;)
Amadea
11 jaar geleden
@Nelly: ook niet als het een luchtig mouwloos geval is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal er eens op letten, maar geloof niet dat ik voor mijn eigen kleding snel een verklein woord gebruik ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lies : je hebt wel een punt hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nelly ik heb maatje (?) 50 + en ik droeg gisteren in die bloedhitte een "hemdje" tot mijn schrik... ik gebruik alleen verkleinwoorden bij een kopje koffie of thee
@lies nam als voorbeeld praatje, dat kan niet dat woord bestaat als synoniem voor gesprek net als babbeltje, want babbel is iets anders!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig, dit!

Andere antwoorden (5)

als je een rokje aantrekt in plaats van een rok, kom je zelf ook wat meer frele over, al gaat het om hetzelfde kledingstuk.
lang niet alle, maar sommige vrouwen vinden dat prettig.
11 jaar geleden
Dat hangt vooral samen met de grootte en/of lengte van dat kledingstuk. Met warme dagen loop je in een short en hemdje of bloesje. En als je een korte rok draagt dan is dat vanzelfsprekend een rokje. Maar in de winter dan draag je een bloes met lange mouwen, en dat is geen bloesje.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zo simpel is het. Hoeft helemaal geen diepzinnig psychologisch verhaal achter te zitten :-)
Dat hebben "ze" al van jongs af aan geleerd van hun moeder. 'Kindje drinkt flesje', draagt een rompertje', krijgt later 'zijn eerste fietsje' enz.

Later gaat kindje naar groep 1 van de basisschool.
Juf vertelt aldaar een verhaal over een kabouter (of weet ik wat) en die woonde 'in een heel klein huisje'. Laat dit even tot je doordringen.
Stel: huis = 100%. Huisje = 50% van standaardhuis. Klein huisje = 50% van huisje ofwel 25% van standaardhuis. Heel klein huisje = 50% van klein huisje ofwel 12,5% van standaardhuis.
En vervolgens zingen we nog een liedje.

Nu zou een onderzoek gestart kunnen worden waarom alleen vrouwen gevoelig zijn voor de minimaliseringstendens.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er gaat iets mis bij deze geweldige analyse, moeders leren dit aan kindjes, dus ook jongetjes.......;)
Amadea
11 jaar geleden
En die jongetjes spelen met autootjes, doen botsinkje na, krijgen een pleistertje op hun knietje als ze zelf gevallen zijn, en een glaasje ranja om de traantjes te drogen!
Computoon
11 jaar geleden
Zeker, daarom ook de zin in mijn laatste alinea waarin ik me afvroeg waarom alleen vrouwen hiervoor gevoelig zijn;-) Ik was - zie ik nu - nog 'het eerste tandje' vergeten - waardoor het mogelijk wordt wat anders te eten dan 'fruithapjes'. Het verhaal in groep 1 in mijn sche(r)ts ging natuurlijk over 'een kaboutertje' want die schijnen ook alleen in miniatuurvariant verkrijgbaar te zijn. Zelfs sprookjes (weer verkleinwoord!) ontkomen niet aan de tendens; 'Klein Duimpje" moet toch een figuur zijn geweest ter grootte van ongeveer 25% van de standaardduim maar daarmee is hij in goed gezelschap van Roodkapje. En Grietje uiteraard. (Hans is niet aan krimp onderhevig geweest.) Sneeuwwitje weer wel. Doornroosje natuurlijk ook. Evenals de 7 geitjes. Het is toch echt een vrouwenwereld, die sproken :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ' zal ik je nog even een sprook voorlezen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoooo, kusje er op, klaar!
een rokje klinkt veel moderner dan een rok, bij een rokje denk je ook aan een heel ander kledingstuk dan bij een rok. hetzelfde bij een slip en een slipje ;) misschien heeft het met deze tijd te maken en de druk die sommige dames voelen om slank te moeten zijn. Misschien is het gewoon om duidelijker te maken om wat voor kledingstuk het echt gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige vrouwen gebruiken voor van alles en nog wat verkleinwoorden, collegaatje vind ik een van de ergste, daarmee verkleinen ze zichzelf.