Wie heeft het geld uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asia Minor uit Lydia.
Link.
http://projects.exeter.ac.uk/RDavies/arian/amser/chrono1.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antwoord limiet bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asia Minor kreeg het concept door van de Mongolen. In die strekebn zijn juist nog silknotes gevonden van veel oudere datum

Het beste antwoord

Geld is niet uitgevonden, maar ontstaan. De eerste ruilhandel gebeurde in natura. Maar als er even niets te ruilen viel werd er als 'tegoed' iets anders ingezet. Zo begon met met de invoering van 'munten in de vorm van stukjes metaal.
Het enige nadeel is dat de stukjes metaal bij elke betaling steeds gewogen moesten worden. Iemand moet als eerste gedacht hebben om de stukjes van tevoren te wegen en er een stempel op te zetten zodat iedereen kon zien dat ze een gegarandeerd gewicht hadden. In de Westerse wereld zijn inderdaad zo de eerste munten ontstaan.

Het muntgeld is natuurlijk al heel lang in omloop, de Romeinen hadden hun munten al. Papiergeld bestaal al wel ruim 1000 jaar, maar is gedurende deze periode heel plaatselijk in gebruik geweest. Het was in het begin van de 17e eeuw dat binnen Europa het eerste papieren geld zijn intrede deed.

Het waren de Chinezen die ruim 1000 jaar geleden het papiergeld introduceerden. Vreemd is dit natuurlijk niet, want het waren ook de Chinezen die het eerst papier wisten te maken. Het Chinese papiergeld had een vaste handelswaarde. Pas rond 1700 kwam in Zweden het eerste Europese papier geld van de pers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt niets van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niets van is bij nader lezzen te sterk uitgedrukt. Je zit namelijk wel in de buurt. De chineze begonnen in de negende euuw met papiergeld gemaakt van zijde (silk notes) die enige tijd geleden zelfs nog in het westen weer zijn teruggevonden. De samenhang met het uitvinden van paier is niet terecht. Ik vind niet dat je de munten zoals jij die omschrijft geld genoemd kunnen worden: dat is gewoon driehoeksruilhandel. Je zegt het al: er moest gewogen worden. Zelfs is het geen geld als je gestandaardiseerde edel metalen munten hebt, dan is dat nog geen geld. HET kenmerk van geld is dat de waarde van het geld als grondstof geen relatie heeft met de norminale waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wel!
Geld is niet uitgevonden: geld is ontstaan als 'tegoed' bij ruilhandel. Eerst in de vorm van steentjes, schelpen e.d.; later in de vorm van munten.
Dit is het antwoord op de vraag.
De rest is aanvullende informatie met een aantal links voor meer achtergrondinformatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is het beste antwoord omdat er inderdaad eerst ruilhandel was in natura en later kwam het geld.

Andere antwoorden (9)

Mister John Dollar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit ruilhandel is geld ontstaan ooit, lang geleden... Het was een tegoedbon op goederen... Toen werd het Goud als tegenwaarde... Toen werd het papier met goud als tegenwaarde en nu is het goed geloof dat een waardeloos papiertje een waarde vertegenwoordigt... En overheden mogen bijdrukken wat ze willen, en dan nog worden het geen valsemunters... Moet jij eens proberen te doen...

Maar niemand heeft geld uitgevonden, het is zo door de tijd geëvolueerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak heb je hele goede antwoorden Xinix, en soms snap je er echt niks van of je vind het leuk om onzin te tikken, daar ben ik nog niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch klinkt het wel aannemelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee vriend, klopt niets van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jj1 soms begint het te typen... En dan krijg je zulke onzin... It just happens... En soms is het een hit en soms sla ik de plank mis... It just happens... Iemand die me dat niet vergeeft... Het zij zo...
Bij onderstaande link is hierover informatie te vinden. Het is wel een website met spreekbeurtonderwerpen voor het basisonderwijs maar toch zeer bruikbaar.

Voor het ontstaan van het papiergeld, zie Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alexander de Grote was de eerste die van overheidswege goud muntte, d.w.z. een stempel erop aanbracht om kwaliteit en gewicht te garanderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
dit heb ik ook nog gevonden:Het eerste muntgeld
De eerste munten worden rond 660 voor Christus gemaakt in het koninkrijk Lydië. Dat lag in het gebied wat nu West-Turkije is. Die munten worden geslagen van electrum, een natuurlijk mengsel van goud en zilver. Maar electrum is een onbetrouwbaar goedje. Soms zit er veel goud in en weinig zilver, soms is dat precies andersom.
meer info

http://www.geldmuseum.nl/museum/content/het-eerste-muntgeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om metaal geld maar om papier geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke maar dat staat er niet bij er staat wie heeft het geld uitgevonden.maarja ik kan maar 1 x antwoorden en op de website`s staat ook wat over papier geld dus kan hij of zij dat zelf verder lezen.heb me best gedaan.
Alle geldsoorten zijn in wezen onstaan uit ruil in natura.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas pindakaas. Alle geld is ontstaan door de belastingdienst. Rond het jaar 800 begonnen de chinezen en mongolen met papiergeld uit te geven. Papiergeld werd toen niet van papier gemaakt maar van bedrukte zijde (silknotes).

Gestandaardiseerd gouden en zilveren munten waren er al veel en veel eerder, maar door gebrek aan die metalen, liep de economie (en de belastingheffing) vast. Vandaar dat de Keizer overgingen op papier geld.

Het is duidelijk dat de ruilhandel nooit de oorzaak kan zijn van het ontstaan van papiergeld, omdat het probleem het eerst ontstond bij de keizer. Als alle miljoenen boeren belasting bleven betalen in aardappelen en vlees, dan werd het keizerlijke paleis net een stal. Dus werd goud en zilver geeist. Maar goud en zilver raakte al spoedig op. daarom werd papiergeld (silk notes) ingevoerd als wettig betaalmiddel.

Als jullie in de WiKi zoeken, dan moeten jullie niet in WiKi-NL zoeken maar in WiKi-Eng: tig maal meer entries.
Sowieso levert 'Chinese paper money' veel meer respons op dan 'Chinese papier geld'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld is niet ontstaan door de belastingdienst: geld is ontstaan als 'tegoed' bij ruilhandel.
De oudste munten dateren uit de zevende eeuw voor Chr.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stater Belasting bestaat ruim 2000 jaar.
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/collecties/de_schatkist_van_het_rijk/belastingen_zo_oud_als_de_weg_naar_rome
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Ruth, belastingen bestaan al bijna 10 000 jaar, alleen heb jij jouw blikveld beperkt tot WWest Europa. en zlefs - gelet op jouw links - tot Nederland.
http://lmgtfy.com/?q=Wie+heeft+het+geld+uitgevonden%3F
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, dat kende ik nog niet. Erg grappig
zie mijn antwoord bij reactie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Her waren de edelen en koningen van een land. Daarom zie je ook altijd afbeeldingen van heersers op de munten.