Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar staat de tak met het lintje voor die op een grafsteen staan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
834
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt om deze vraag te stellen, ik vind ze een + waard ;-) verder ben ik ook benieuwd welke antwoorden of reacties er nog volgen. Liefs

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit antwoord vond ik op het internet en heeft te maken met de paastraditie (goede vrijdag). Vooral het laatste stukje over de strikjes associeer ik met de lintjes uit de vraag:

Vandaag maken we witte strikjes in de paasboom.
Bijvoorbeeld van keukenrol knip je stroken en daar maak je strikken van in de boom.
De strikjes zijn wit omdat dit de kleur is van onschuld en zuiverheid. Jezus was zuiver en onschuldig.

Voor de mensen die niet weten wat goede vrijdag inhoudt:

Het is de vrijdag voor Pasen. Deze dag herdenken we dat Jezus is doodgegaan.
Ze hebben Hem met spijkers aan het kruis geslagen. Jezus heeft heel veel voor alle mensen gedaan.
Want doordat Hij aan het kruis is gestorven heeft Hij ervoor gezorgd dat de weg naar God vrij is.

Toegevoegd na 2 minuten:
De bovenste afbeelding is afkomstig van de volgende website: http://www.grafsteenadvies.nl/index.php?pag=product_edit&id=148&orgpag=product&orgcat=illustraties
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan wellicht verschillende redenen waarom mensen een tak met lintje op een grafsteen zetten.

Sommige mensen zien dat als louter functioneel om vogels op afstand te houden en nog andere mensen doen het gewoon omdat alweer anderen het doen zonder echt te weten waarom.

Voor bepaalde mensen heeft dit ritueel een diepgaande betekenis die je simpelweg zou kunnen omschrijven als het toewensen van een veilige reis en een behouden ontwaken in die andere wereld.
Deze mensen zien in die tak een soort houvast (zoals een bijbel bij gelovigen en zoals een kruk bij mank lopenden) en het lintje staat voor beweging (reizen) in vrijheid (het stuk lint dat los rond de tak wappert)

Uiteraard zal eenieder hier nog een extra betekenis aan toekennen naargelang de overleveringen die hen ter ore zijn gekomen of naargelang de inzichten die zij verworven hebben tijdens het aandacht schenken aan dit ritueel.

Liefs en fijne zondagavond nog!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding