Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft de aarde inwoners of bewoners? Of kan het taalkundig gezien allebei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Inwoners gebruik je naar mijn gevoel voor logische, staatkundige, eenheden als werelddelen, landen, steden en dorpen.

Als het fysieke aanduidingen betreft gebruik je bewoners.

Een continent, b.v. Afrika, heeft dus zowel inwoners als bewoners. Als continent heeft het bewoners, als werelddeel inwoners.

Bij de aarde spreken we van bewoners.
(Lees meer...)
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inwoners zie ik als de mensen die in een bepaald land of plaats wonen.Dat geldt niet voor de aarde.
Bewoners kan voor de aarde gebruikt worden, vooral als je de aarde van van enige afstand beschouwt.
Bij voorbeeld de planeet aarde heeft 7 miljard bewoners.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde heeft BEwoners, we bewonen de aarde ,we wonen er op, we bewonen haar.

Steden en dorpen en dergelijke hebben INwoners ; die wonen IN die stad of dat dorp, maken er deel van uit.

Bij een straat, een huis of een flat spreken we weer van BEwoners. Je bent dan wel in de betreffende woning, maar die wordt dan vervolgens door mensen BEwoond.

Het precieze taalkundige verschil zou ik je zo niet 123 kunnen uitleggen, maar je kunt ze eigenlijk niet door elkaar gebruiken ; het zijn geen synoniemen van elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Is dat een jeugdfoto van jou, Marleen, of is je nieuwe avatar een foto van je nageslacht?
rose
13 jaar geleden
Wat trouwens wel fun is: je spreekt van de inwoners van een dorp, maar ook van dorpsbewoners...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding