Hoe komt het dat de stenen die door een rivier worden meegevoerd steeds ronder worden?

Ik moet een werkstuk maken over landschappen en deze vraag moest ik er ook in zetten, maar ik weet totaal niet hoe dat komt. Eerst dacht ik dat er telkens iets afbrak ofzo, maar dan worden ze toch niet rond? Hoe zit dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kracht van het waterdoet de stenen rollen over een bedding van zand,grind en kiezel. Daardoor is stromend water eigenlijk een grote slijpgang. De steen rolt om en om en krijgt daardoor steeds rondere vormen. Hoe verder de steen meegvoerd wordt, hoe kleiner de stenen worden. Heel ver van de plek waar de stenen losgeraakt zijn uit het gebergte blijft er alleen nog maar zand over. Stenen die niet door het water, maar bijvoorbeeld door ijs in de ijstijd hier naartoe zijn gebracht, zien er daarom ook helemaal niet rond uit maar hebben hun oorspronkelijke vorm behouden.

In rivieren wordt ook zand meegevoerd. Dat werkt als "slijpmiddel" waardoor de stenen als het ware rond geslepen worden

al rollend slijten de uitstekende stukjes er het eerst vanaf, en met de tijd wordt de steen zo steeds ronder.

Laten we voorop stellen dat ik het antwoord niet weet, maar ik vermoed dat je in zekere zin wel gelijk hebt. Het lijkt me goed mogelijk dat slijtage de oorzaak is. In eerste instantie misschien doordat een steen meegevoerd wordt door de stroming en de meest uitstekende stukken afbreken. Daarna wellicht doordat het passerende water het meeste wrijving uitoefend op de uitstekende stukken. Uiteindelijk zal de steen vanzelf een keer afslijten totdat het oppervlak helemaal gelijk is, oftewel geheel vlak. Het moge duidelijk zijn dat hier vele jaren overheen gaan. Het een en ander wordt misschien ook beinvloed door de ph waarde van het water en de samenstelling van het gesteente.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100