wat is eigenlijk het verschil tussen een pistool en een revolver? Kleine discussie met mijn kleinzoon........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.4K

Het beste antwoord

Hoewel de voorgaande antwoorden in de basis kloppen, toch nog even een iets uitgebreider antwoord.

Eigenlijk is een revolver ook een pistool, maar dan met een draaiende trommel waarin de patronen zitten, die patronen worden met een draaimechanisme in lijn gebracht met de loop.

Meestal zit de loop voor de bovenste patroon in de trommel, maar andere varianten komen ook voor (bijvoorbeeld de onderste).

Dit type pistool wordt revolver genoemd omdat die trommel kan draaien, het Engelse werkwoord 'to revolve' betekent zoiets als 'draaien' of 'draaien om', zoals bijvoorbeeld in de uitdrukking: "You must think the whole world revolves around you." wat betekent: "Je denkt zeker dat de hele wereld om jouw draait".

Een pistool, niet zijnde een pistool van het subtype revolver heeft een ander systeem om de patronen in lijn met de loop te brengen.

Zo heb je enkelschots pistolen, waarbij je bijvoorbeeld met de hand een patroon in de kamer schuift, waarna je het geheel vergrendelt, afvuurt en het proces dan moet herhalen.

Veel gebruikelijker tegenwoordig is het meerschots pistool, daarbij wordt over het algemeen gebruik gemaakt van een magazijn (het inwendige gedeelte van het wapen waar de patronen zich bevinden als het geladen is) en / of een patroonhouder.

Een patroonhouder bij zo'n pistool is een voorraad patronen in een behuizing, meestal voorzien van een veer, die veer zorgt ervoor dat de patronen omhooggeduwd worden zodra er een door het wapen wordt uitgestoten (na een schot), bij een semi-automatisch pistool zal het afvuren van een schot een mechanisme in beweging zetten dat onder meer met behulp van die veer automatisch een volgend patroon laadt, nadat het de vorige lege huls heeft uitgestoten.

Dit is het wezenlijke verschil tussen wat we tegenwoordig een revolver en een pistool noemen, een andere benadering naar hoe de patronen (als het er meerdere zijn) worden gereedgemaakt voor het volgende schot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een pistool heeft een magazijn dat van onderaf laadt.
Een revolver (draaier) heeft een magazijn dat ronddraait parallel aan de loop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En 1tje van mij!
revolver heeft een trommel , een pistool een lader
13 jaar geleden
een revolver is een handvuur wapen met een roterend magazijn
en een pistool is een handvuur wapen werkende met een grendel of een slede vaak ook met een magazijn dat uitneembaar is soms ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog een verschil, een pistool gooit zijn lege hulzen eruit en een revolver laat de lege hulzen in de kamer van de roterende cilinder.