Dat noemen ze kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt omdat dit de manier van schilderen van Vincent van Gogh is, kijk maar naar andere schilderijen van hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vincent van Gogh maakte "De aardappeleters" in april/mei 1885 en zag dit werk als een soort meesterproef. Hij koos een moeilijke compositie om te bewijzen dat hij op weg was een goede figuurschilder te worden. Bovendien wilde hij een echte ‘boerenschilder’ zijn, net als de Franse meester Jean-François Millet die hij zeer bewonderde.
Met "De aardappeleters" probeerde Van Gogh een heel realistisch ‘boerenschilderij’ te maken, zonder de werkelijkheid te idealiseren of (zoals andere schilders volgens hem deden) ‘zoetsappig’ te maken. Hij wilde benadrukken dat deze mensen ‘met de handen die ze in de schotel steken, zelf de aarde hebben omgespit en [...] dat zij hun eten zo eerlijk verdiend hebben’. Voor de gezichten streefde hij naar ‘de kleur van een goed stoffige aardappel, ongeschild natuurlijk’. Eenvoudige mensen die leven in harmonie met de natuur.
Het gezelschap ziet er niet uit. Allemaal knokige vingers aan te grote handen, ruwe gezichten met laag voorhoofd, knobbelige neuzen, dikke lippen, flaporen, geprononceerde jukbeenderen en zware wenkbrauwen: er is geen lelijker gezelschap in de kunstgeschiedenis dat zo beroemd is geworden als deze aardappeleters.
Amadea
12 jaar geleden
Zo misvormd vind ik die hoofden helemaal niet.

Het schilderij is gemaakt in 1885, in Nuenen.
Destijds een heel arm dorp en Vincent schilderde ook hele arme mensen.

Door die krachtige en harde koppen zo te schilderen wordt dat benadrukt.

Met De aardappeleters probeerde Van Gogh een heel realistisch ‘boerenschilderij’ te maken, zonder de werkelijkheid te idealiseren of - zoals andere schilders volgens hem deden - ‘zoetsappig’ te maken.

Hij wilde benadrukken dat deze mensen ‘met de handen die ze in de schotel steken, zelf de aarde hebben omgespit en [...] dat zij hun eten zo eerlijk verdiend hebben’. Voor de gezichten streefde hij naar ‘de kleur van een goed stoffige aardappel, ongeschild natuurlijk’.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is dus letterlijk overgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monaliza:
Ik heb een stukje tekst uit de bron geplakt ja.
Is daar wat mis mee dan? Viridiflavus:
Het stukje wat ik gekopieerd heb, komt van het Van Gogh Museum.
Die weten heus wel waar ze het over hebben.
Inteelt, slechte voeding, kinderarbeid en het buitenleven hebben de lichamen en hoofden getekend.