Zijn de prijzen in griekenland sterk gedaald of gestegen?

Mijn vraag daarnet was niet duidelijk genoeg. Ik wil binnen nu en een maandje voor 3 dagen naar een leuke stad. Athene leek me leuk. Hoeft niks duurs, ik wil vooral shoppen. Hotel mag 2 of 3 sterren zijn, een bed en douche is al voldoende aangezien ik er alleen zal slapen.
Ik ga vliegen, maatschappij maakt ook helemaal niks uit
De titel: dit vroeg ik me af omdat het niet zo best gaat met de economie daar. Zal alles nu dus duurder zijn of juist goedkoper? Met name de producten daar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De inflatie in Griekenland is vergelijkbaar met de inflatie in Nederland. Ergens tussen de 1 en 3%, en Griekenland zit nèt ietsje lager dan Nederland. Dat houdt in dat de prijzen in Griekenland niet dalen, en nauwelijks stijgen. Dat is te verwaarlozen.

Het gaat niet zo goed met het toerisme in Griekenland. Om allerlei onduidelijke redenen, mijden vakantiegangers Griekenland. De daling t.o.v. vorige jaren is zo'n 20%.
De vraag naar vakanties in Griekenland daalt dus, en het aanbod blijft gelijk. Dat betekent in principe dat je dan iets goedkoper uit bent, want bij gelijk aanbod en minder vraag dalen prijzen altijd.

Maar aan de andere kant kun je stellen dat Griekenland enorm moet bezuinigen, en dat dat voor iedereen direct voelbaar is. Er moet dus echt geld verdiend worden, en mogelijk heft dat bovenstaande weer op. Conclusie: ga naar Griekenland als je het een mooi land vindt, en zeker niet om goedkoper uit te zijn. En je hoeft ook niet bang te zijn dat je opeens in Athene veel duurder uit zult zijn.
Goede reis!