ik zoek verschillen tussen de elementen van kinderprogramma's en sprookjes, zo kunnen we zien of kindershows nieuwe elementen heeft gecreëerd.iemand?

Ja, ik doe een eindwerk over sprookjes. Mijn onderzoeksvraag is het volgende: wat is het verschil in elementen tussen kinderprogramma's en sprookjes? Zo kunnen we zien welke elementen er zijn weggevallen en of er nieuwe zijn bij gekomen deze dagen... Dit kan ook tussen de sprookjes en de kinderboeken van nu..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt of sprookjes met de tijd gemoderniseerd zijn....?
Of rood kapje niet even met oma geskyped heeft ipv het hele takke eind lopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet echt, maar toch een beetje. Het is de bedoeling om alle elementen van het sprookje op een rij te zetten en te kijken van hebben de kinderprogramma's die nu op TV zijn dezelfde elementen. Zo kunnen we dan tot de conclusie komen dat alle elementen van een sprookje ook in een programma zit en dat een kinderprogramma een modern sprookje is. Maar we kunnen ook tot het besluit komen dat een programma sommige elementen totaal niet heeft en dat het dus nieuwe elementen gecreëerd heeft. En die elementen probeer ik te zoeken. Ze hebben natuurlijk elementen die overeenkomen maar ik zoek de verschillen.

Antwoorden (2)

Het eerste verschilelement is de doelgroep. Sprookjes waren volksverhalen, voor het volk dus, 's avonds rond de haard als de kinderen sliepen, ze waren niet specifiek bedoeld voor kinderen. De kinderprogramma's wel(is te hopen tenminste)
In de sprookjes zal dus meer moraal zitten, ook al is die voor de moderne lezer/luisteraar niet altijd meer als zodanig te herkennen
anneliez
12 jaar geleden
Bekende, steeds terugkerende elementen in een sprookje zijn o.a. dat het altijd goed afloopt, dat er vaak sprake is van drie pogingen, dat dieren kunnen praten, dat het best vaak eng/bloederig/ernstig is, dat de achtergrond van alle milieus (rijk, arm) kan zijn.