Ik wil me verder verdiepen in geschiedenis, maar wil dat wat gestructureerder gaan doen. Soort van zelfstudie dus. Hoe moet ik de basis bouwen?

Het is een erg breed vak. Interesse is ook breed maar ik wil dat wat meer richting geven. Interesse is cultuur, maatschappij en politiek gericht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

begin eerst tijd en plaats af te bakenen. Bv nederland voor of na de middeleeuwen. Ga eens op de bieb kijken wat er is, vind je daar een periode die je interesse heeft, ga dan vandaar verder
11 jaar geleden
Je vraag is al te breed.
Wil je de geschiedenis van Nederland, (of Belgie) de cultuur, de maatschappijvormen, de politieke ontwikkelingen van "de lage landen" vanaf het ontstaan, vanaf de prehistorie?

Lees dan eerst dit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Nederland

Neem daar een stukje uit wat je het boeiendste vind.
Ga daarover lezen, googlen, boeken halen etc.

De basis is toch de geschiedenis van je eigen land.

Het hoeft niet allemaal saai en droog. Je kunt kunt ook reeksen historische romans gaan lezen over Belgie en Nederland:
http://www.historische-romans.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De basis is toch de geschiedenis van je eigen land."
helemaal met je eens : plus 1!
Zoals al gezegd is het ontzettend breed. Je zal al een keuze moeten maken in je aangegeven interesses. Of een basiscursus ergens volgen.

Je kan bij de Open Universiteit of volksuniversiteit uit diverse cursussen kiezen, ook bij de LOI kun je een cursus geschiedenis volgen.
(je kan een gratis proefles aanvragen)

Wil je geen geld eraan uitgeven dan zul je info uit boeken of van het internet moeten halen.

Op deze site
http://users.skynet.be/lucos/Middeleeuwen/Algemedu.htm
vind je veel links naar andere interessante sites

zoals deze http://wp.digischool.nl/geschiedenis/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag aan een geschiedenisopleiding (WO of HBO) welke basisboeken de eerstejaars studenten gebruiken voor Oudheid, Middeleeuwen, Vroegmoderne en Moderne geschiedenis. Dat zijn overzichtswerken met een meestal uitgebreide literatuurverwijzing. Als je zo'n boek leest (bij WO vaak in het Engels) kom je vanzelf op thema's, periodes en regio's die je meer interesseren dan andere.
Als je dan wat specialisatie wilt maken kun je bij dezelfde opleidingen rondneuzen bij vakken die je interesse hebben en daar de titels van de boeken uit kiezen waarin je je wilt verdiepen.
Dat geeft je de meest up to date literatuur.

Verder kun je een profabo nemen op het Historisch Nieuwsblad, dan lees je veel & niet al te diepgravend over talloos veel onderwerpen. Als je dan iets op het spoor bent dat je interesseert kun je in een goede boekhandel in de geschiedeniskast neuzen voor een goed boek over dat onderwerp.

Wat ook leuk is (als je ervan houdt, ja) is een kruisbestuiving maken van geschiedenis en beeldende kunst. Een mooi startpunt is dan A World History of Art van Hugh Honour en John Fleming. Die beschouwen kunstgeschiedenis vanuit historisch oogpunt. Dus welke politieke omstandigheden inspireerden Eugène Delacroix tot het schilderen van ´la liberté guidant le peuple´?. Voorin en achterin is een tijdbalk waarin historische en kunsthistorische hoogtepunten zijn opgenomen, en bovendien is het echt een wereldgeschiedenis en niet een Europese geschiedenis die voor wereldgeschiedenis moet doorgaan.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dorske, dank voor waardevolle tips.
Historisch Weekblad ben ik een tijdje abonnee op geweest.
Ik heb vanmiddag geschiedenis voor dummies gekocht haha.
Dit boek geeft een aardig totaaloverzicht, al is het natuurlijk erg beknopt. Ik ga ook het boek van Geert Mak, In Europa verder lezen. Dit boek gaf me inspiratie om meer te gaan lezen. Vooral de aanloop naar de 1e WO vond ik boeiend om over te lezen/leren. De koppeling met kunst historie boeit mij (nog) niet ;) Thnxs
Disp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja, Mak is natuurlijk ook een hele mooie om mee te beginnen. Ik ga m ook weer eens afstoffen ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus 1!
De bibliotheek is een uitstekende plek om te beginnen. Neus rond, kijk wat je raakt en begin daar. Het maakt het niet uit of je geschiedenis van twintig, tweehonderd, tweeduizend of twintigduizend jaar geleden te pakken hebt, je merkt gauw genoeg dat veel vlakken op de één of andere manier gelinkt zijn. Als je je favoriete onderwerp(en) hebt gevonden, ga je de diepte in. Dat kan zo ver gaan dat je zelfs in een universiteitsbibliotheek belandt. Verwijzingen naar meer of gespecialiseerder literatuur vind je vaak in noten in een tekst of in literatuurlijsten achterin een boek. Ook leuk is om een abonnement te nemen op een historisch tijdschrift, bijv. Historisch Nieuwsblad. Zo krijg je op een breed vlak informatie aangeboden. Je kunt op veel gebieden cursussen volgen, bijv. aan een volksuniversiteit of aan de Open Universiteit. De mogelijkheden zijn eindeloos! Ik wens je veel plezier.