Waarom worden vaak de leeftijden genoemd van personen die in bijvoorbeeld een krant worden geinterviewd?

Ook deze vraag kwam bij me op toen ik de Volkskrant van vandaag las. In het 'culturele supplement' staat een interview met een van de conservatoren van het Museum Catharijne Convent in Utrecht. De (grote en lange!) kop zegt onder meer: "... Tanja Kootte (56)...". Wordt ze door de toevoeging van haar leeftijd interessanter? Belangrijker? Wijzer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Leeftijd is hét stukje (enkelvoudige) demografische informatie dat het meeste zegt over een persoon. En ook meteen een stuk informatie dat niet heel privacy-gevoelig is.

Welke demografische informatie heb je nog meer? Geslacht, bijvoorbeeld. Vaak leid je dat in dit soort berichten al af uit de naam, soms staat er erbij. Maar wat zegt het geslacht over iemand? Het zegt niets over diens werkzaamheden, interesses, positie in de samenleving, etc. Woonplaats, zegt ook al niet zoveel.

Leeftijd zegt best veel over iemand. Bedenk maar eens: bij iemand van vijf jaar, weet je eigenlijk al meteen wat die persoon de hele dag doet: hij zit op school, de kleuterschool, om precies te zijn. Hij speelt graag, en woont waarschijnlijk bij zijn ouders thuis. Iemand van 16, die is waarschijnlijk scholier. Gaat overdag naar school, woont ook nog thuis, en heeft misschien een bijbaantje. Interesses kun je gemiddeld best wel invullen, want veel hypes zijn vooral op die leeftijd relevant. Iemand van 20, die studeert waarschijnlijk, of is net aan z'n eerste baan begonnen. Iemand van 40, werkt of zorgt voor het gezin. Meestal dan. En de meeste 40-jarigen zijn gehuwd of wonen samen. Iemand van 65 is net met pensioen. Iemand van 90 woont hoogstwaarschijnlijk in een verzorgings- of verpleeghuis, of heeft in elk geval wel thuiszorg nodig, en waarschijnlijk de nodige mankementen.

Leeftijd zegt dus best veel over wat waarschijnlijk iemands plaats is in de samenleving. Ook zegt het iets over iemands levenservaring, en over hoe iemand tegen bepaalde dingen aan zal kijken. Een 90-jarige zal bezuinigingen op de ouderenzorg erger vinden dan een 18-jarige, bijvoorbeeld. En een 5-jarige heeft daar nog helemaal geen mening over. Daarom: het kan relevante informatie zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik het niet helemaal met je eens bent, is dit een valide redenering. Dank. Ik zal de vraag ook nog eens aan de redactie van de Volkskrant stellen.

Andere antwoorden (1)

Dan weten we ongeveer hoelang deze mensen geleefd hebben; dus hoe ervaren ze zijn, in welke 'categorie' ze horen, hoe ze bepaalde zaken kunnen relativeren. Geef toe dat een 21 jarige toch anders in het leven staat dan een 42 jarige, uitzonderingen daargelaten. Ook kunnen leeftijdsgenoten (lezers) van de persoon in kwestie zich met de persoon identificeren, zoals beter begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou natuurlijk graag willen weten of ik jouw antwoord goed of zinvol moet/kan vinden... of ik me er mee kan 'identificeren' of zoiets. Maar ja... ik weet je leeftijd niet he! :-) Staat ook niet op je pagina, dus ik kom er ook niet gemakkelijk achter!
Amadea
12 jaar geleden
Serenay was vorige maand in elk geval 22 jaar, en ik denk een man. http://www.goeievraag.nl/vraag/ww-uitkering-toeslag-vader-ww.295119
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 22 jaar en van het vrouwelijke geslacht. Doet dit er toe? Dus wel, want nu kunnen jullie mijn antwoord, dat jullie blijkbaar niet erg zinvol vinden, aan mijn leeftijd koppelen. Fijne dag verder.
Amadea
12 jaar geleden
Waarom reageer jij zo negatief, Serenay? Er staat op dit moment geen enkel teken van afkeuring van jouw antwoord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zeg, wie zegt dat dat koppelen aan leeftijd negatief is? Soms lees ik een antwoord van een 16-jarige, en denk ik "wow, die is wijs voor z'n leeftijd". Het kan soms juist positief werken. En inderdaad, niemand hier keurt jouw antwoord af hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry medemensen, misschien reageerde ik inderdaad wat te overdreven/dramatisch, mijn excuses hiervoor. (Zal wel aan de leeftijd liggen :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dát waarschijnlijk weer wel :-P Tof dat je dit even aangeeft trouwens, menigeen reageert helemaal niet meer na een misverstand of hevige discussie oid.