Wat is de receptie van Aeneas in de onderwereld?

Ik had al bedacht dat de driekoppige hond als receptie terug gekomen is in Harry Potter. Wie weet nog meer voorbeelden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Of begrijp ik het begrip 'receptie' verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met de receptie van de hellehond Cerberus in Harry Potter wordt niet bedoeld dat er een ontvangstcomité klaarstond. Receptie in deze betekenis gaat erover dat een element uit een bepaalde cultuur wordt opgenomen, opduikt, een plaats vindt, in een andere cultuur. En wat dan interessant is, is hoe dat gaat. Welke veranderingen er komen in dat cultuurelement.
Bij de receptie van het Christendom in Noord-Europa is aansluiting gezocht bij het zonnewendefeest van de Germanen: daarom is ons Kerstfeest vol van Germaanse symbolen: feestelijke verlichting, kerstbomen en een meneer die door de lucht vliegt in een slee.
Bij de vertaling van de Bijbel in het Klingon (een taal uit Star Trek) stuit men op het probleem dat men op Klingon geen schapen kent. Hoe lost een vertaler dat op?
In Harry Potter duiken elementen uit allerlei mythologie (zoals die hellehond, maar ook allerlei elementen van tovenarij) op, maar ook uit het Christendom (zowel Dumbledore als Harry hebben Messiaanse trekken). Rowling past die aan aan haar eigen universum. Ook een vorm van receptie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ontvangst was niet echt hartelijk.
In de bron staat een stukje in moderne vertaling: