Deze afbeelding zal "Christoffel de Christus drager " moeten voorstellen. Er zijn echter vele verhalen over verschillende personen/heiligen die Christoffel genoemd werden.
Christoffel van Chalcedon leefde in de vijfde eeuw.
Christoffel van Cynocefalen
Een oudere Christoffel, een martelaar, zou in de tijd van de Romeinse keizer Decius (249-251) de begeleider van de apostel Bartholomeüs zijn geweest. Hij was afkomstig uit het land der Cynocefalen.
In de middeleeuwen was Christophorus een van de Veertien Noodhelpers. Hij zou bovendien beschermen tegen een 'onvoorziene dood', d.i. overlijden zonder de laatste sacramenten te ontvangen.
Sint-Christoffel is de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers, timmerlieden, schilders, pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hakebusschutters, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en patroon tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten, tandpijn en van de bewoners van de stad Roermond,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

st.christoffel.beschermheilige van reizigers.op deze afbeelding zou hij het kindje jezus overzetten.(door het water dragen naar de overkant).
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
anton is voor verloren zaken.
niko
12 jaar geleden
ok :>)
het zorgt ervoor dat je veilig weer thuis komt, en dus niet verdwaald enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij doet de afbeelding direct denken aan Vitalis, met zijn aapje Joli-Cœur. De reizende artiest uit het boek "Alleen op de wereld" van Hector Malot, die de jongen Remi onder zijn hoede neemt.
Plaatje bij antwoord
Amadea