kan iemand mijn de belangrijke gebeurtenissen van belgie in de 20e eeuw vertellen?

Moet een verslag schrijven over de gebeurtenissen van de afgelopen 100 jaar in belgie maar kan geen goede informatie vinden. Weet iemand een goede site?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (5)

Op Wikipedia is er een goed overzicht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_Belgi%C3%AB
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikipedia is vaak onbetrouwbaar.
fremar
13 jaar geleden
ja,dat klopt soms maar wat hier staat kan ik zelf als belg niet beter weergeven(en het klopt nog ook)
Ha, die Bobbieee;

Dingen uit die periode die mij zo even te binnen schieten zijn de zaak Dutroux, de bende van Nijvel en het drama in het Heizelstadion.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
België heeft, net als Nederland, twee wereldoorlogen gehad in de twintigste eeuw. Zeker de eerste wereldoorlog was in België een verschrikkelijk drama met afschuwelijke loopgravenoorlogen. Heel veel Belgen zijn in die periode gevlucht naar Nederland. Nederland was in die periode neutraal.

Verder is in België de welvaart van Wallonië teloor gegaan en is Vlaanderen veel welvarender geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijkste gebeurtenissen :
1908 : Leopold 2 geeft zijn privébezit aan België : Congo
1914 : Eerste Wereldoorlog
1919: Terugvordering Hertogdom Limburg (Oostkantons Eupen ,Sankt-Vith , Malmédy)
Rwanda en Burundi onder Belgisch bestuur.
1920 : 34 medailles op Olympische Spelen…………….(In Antwerpen)
Jaren 30 : Opkomst Flamingantisme ,maar ook Nationaal socialisme
40-45 : Tweede Wereldoorlog
Koningskwestie
Schoolstrijd
Mei 68 en Leuven Vlaams.
Taalkwestie (Egmondpact)
Congo-Katanga crisis.
Grote schandalen :-Roze Balletten
- Agusta schandaal
- RTT schandaal
- Ibramco schandaal
- Uniop schandaal

Rampen : Mijnramp in Marcinelle
Brand in Innovation

Onrust : CCC
Bende van Nijvel
Dutroux en Witte Mars
Dioxine crisis

Toegevoegd na 7 minuten:
Heizel drama
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gerekend vanaf 1911 zijn de Eerste Wereldoorlog en de Tweede Wereldoorlog wel behoorlijk historische zaken.

Bij de Eerste Wereldoorlog is de rol van Koning Albert interessant en zijn (merkwaardige) overlijden nadien. Daarnaast zijn er behoorlijke loopgravenoorlogen gevoerd.

Koningin Astrid verongelukt in Küssnacht in1935. Zij was de prinses Diana van België in die tijd en had een behoorlijke impact.

De Tweede Wereldoorlog is ten opzichte van de Eerste Wereldoorlog minder belangrijk in België. Wel moest Koning Leopold III aftreden, omdat hij had gecollaboreerd met de Duitsers. In 1951 werd zijn zoon Boudewijn koning.

In 1960 wordt Congo onafhankelijk.

In 1990 wil Koning Boudewijn de Abortuswet niet tekenen, waardoor er een conflict ontstaat tussen de democratie en de constitutie. Besloten wordt dat de Koning 'ziek' is, 24 uur geen Koning is en de wet wordt getekend.

Volgens mij is het in 1995 geweest dat België is opgesplitst in de federale staten. Daarmee kregen Wallonië, Vlaanderen en Brussel hun eigen overheden.