Wat is een goed leesbaar font voor een lange tekst?

Het gaat om flink wat pagina's. Wat voor fonts leest het prettigste en snelst voor de lezer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arial, 12.

Het beste antwoord

Over het algemeen wordt gezegd dat de schreefletter (een lettertype waarbij er 'dwarsstreepjes' aan de voetjes en topjes van letters zitten, zoals bijvoorbeeld bij Times New Roman) het prettigst van papier afleest en een schreefloos lettertype het prettigst is om van een scherm af te lezen. Het hangt er dus vanaf of je lezers de tekst digitaal zullen lezen, of op papier.

Zoals Wiki het zegt (samengevat):
Een schreef begeleid een lezer beter langs de vele regels, doordat er een groter verschil is tussen verschillende letters. Maar op een beeldscherm storen de schreef-stukjes juist, vanwege de pixels (hoe kleiner het lettertype, hoe moeilijker het nog is om de schreefletters nog goed te kunnen lezen).

Er zijn verschillende schreeflettertypen beschikbaar, kies er een uit die je zelf prettig vind, zou ik zeggen.

En verder zijn inderdaad regelafstand, andere witruimten en aantal woorden per regel, alineaindeling, lengte van zinnen enz. erg belangrijk voor de leesbaarheid. Als je bekend bent met het macropakket LaTeX, dan ben je helemaal snel klaar; LaTeX gebruikt allerlei stijlregels die volgens wetenschappelijk onderzoek leiden tot een groter leesgemak. Zie bron 2.

Typografen houden zich bezig met dergelijke stijlregels. Een hele lijst van die regels vind je in bron 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Times New Roman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schreefloze letter leest het prettigst en snelst. Bijvoorbeeld Arial, Verdana, of Calibri.

Toegevoegd na 14 minuten:
Uit een studie van de Amerikaanse universiteit van Wichita State blijkt dat het lettertype Verdana het meest gewaardeerd wordt onder de internetgebruikers. Lettertype Arial wordt het meest gebruikt bij het schrijven van emails. En Times New Roman scoort het slechtst.
http://www.alphamegahosting.com/sitecoach/welke-lettertypes-zijn-er-en-welke-kan-ik-het-beste-gebruiken.html

Toegevoegd na 16 minuten:
Zie ook de antwoorden bij http://www.goeievraag.nl/vraag/lettertype-leest-prettigst-muziek-lyrics.95460
Amadea
12 jaar geleden
Een schreefletter leest het prettigst (volgens typografen).
De Times is idd een veel voorkomende letter. Je kunt je ook een Garamond gebruiken of een Baskerville of Bookman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een tekst prettig leesbaar is, wordt niet alleen door het letertype bepaald. Minstens zo belangrijk is de witruimte. Drukke lettertypes zijn een stuk leesbaarder wanneer ze wat ruimer afgespatieerd zijn.

Overigens zijn de originele letertypes van bijvoorbeeld Adobe een stuk leesvriendelijker dan de afleidingen daarvan die Microsoft met Windows meelevert.

In het filmpje uitleg van een expert.