Wie kent de tekst van een oud Frans wiegelied uit een boekje met wijsjes voor de blokfluit?

Het een gemakkelijk maar mooie na te spelen melodie. Ze komt uit een methode om te leren blokfluiten; ik dacht het eerste deeltje. Ik zou zo graag de titel van dat wijsje weten en of ik aan de tekst kan komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Was het een boekje van Gerrit Vellekoop?
Zie link. De boekjes met de fluit bovenaan zijn de oude versie, de boekjes met het blokfluitende mannetje de nieuwe, volgens mij zijn ze van binnen hetzelfde.
Het wiegeliedjes dat ik me daaruit herinner had geen tekst, niet in het boekje in ieder geval. Heette het liedje ook niet gewoon "Frans wiegelied"?
Ik weet niet of ik het boekje hier thuis heb of dat het nog in mijn ouderlijk huis ligt, ik zal nog eens even kijken.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat ook nog kan: dat het geen officieel Frans wiegeliedje is, maar een Fransachtig liedje, geschreven door Gerrit Vellekoop zelf (als het inderdaad dit boekje was). Dan heeft hij zelf gewoon die titel gekozen, en is er sowieso geen tekst. In dat soort oefenboekjes worden vaak door de samensteller zelfgeschreven liedjes gebruikt.
Ik kan het boekje overigens nog niet hier vinden.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik denk je wiegeliedje gevonden te hebben. Ik denk dat het nr 47 is, want die vond ik zelf ook zo leuk om te spelen. Er staat inderdaad geen tekst bij, maar misschien is er nu iemand anders die die kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op mijn blokfluitles speelde ik het liedje "Au clair de la lune" dat zou hem qua eenvoud kunnen zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de site het liedje met tekst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien Frère Jacques? Dat leerden wij als eerste op de blokfluit. do re mi do, do re mi do, mi fa sol, mi fa sol, enz