Wat betekent / is / zijn "Poolse landdagen"?

In de context:
De discussie over `business en ICT` is in feite niet goed te voeren, ofwel omdat een visie ontbreekt, dan wel omdat er onvoldoende duidelijkheid bestaat over de wijze waarop verantwoordelijkheden zijn belegd. Gesprekken hierover kunnen uitmonden in `Poolse landdagen`.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
17.5K

Het beste antwoord

Letterlijk is een landdag een soort vergadering met 'de geestelijken' ,de boeren , de adel en de burgerij. Die proberen allemaal voor hun belangen op te komen.
En dat zijn soms oeverloze dialogen.
Pools denk ik , omdat landdagen in Pruisen voorkwamen , Pruisen bekend om zijn discipline ... geen goed voorbeeld zou zijn. In het oude Polen waren ook landdagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is alleen maar mijn vermoeden hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

''Poolse landdagen'' is een spreekwoordelijke vorm voor een wanordelijke vergadering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Poolse Landdag was in de middeleeuwen een vorm van adellijke democratie. Elke landheer kreeg onbeperkte spreektijd om zijn klachten en wensen naar voren te brengen. Tijdens zijn betoog werd hij voortdurend onderbroken door het publiek, ook landheren, die het wel of niet met hem eens waren. De Landdag werd eens per jaar gehouden aan het koninklijk hof en duurde vele dagen, soms weken. Op basis daarvan nam de koning zijn regeerbesluiten.
Polen staat bekend om zijn beklemmende politiek, in de EU weten ze daar inmiddels alles van. Daarom wordt er tegenwoordig negatief over een Poolse Landdag gesproken: oeverloos gediscussieer zonder tot besluiten te komen.
Amadea
13 jaar geleden
Een te grote vergadering waarin niets besloten kan worden omdat het zo massaal is.