Waarschijnlijk is het allemaal begonnen enkele duizenden jaren geleden bij bijeenkomsten van jagers en de Sjamanen. D.m.v. zingen, drummen, dansen en soms ook m.b.v. drugs bereikten de Sjamanen een trancetoestand waarin ze volgens de toenmalige denkbeelden in contact met de goden konden komen.

De eerste echte aantoonbare meditatie geschiedenis begint in India. Door geloofsrituelen waarbij een hoge concentratie vereist was kwamen Vedische priesters steeds meer tot het inzicht dat wijzelf en het goddelijke een zijn. Dit inzicht heeft tot op heden vele spirituele zoekers geïnspireerd. Vanuit de Vedische perioden zijn later het Boeddhisme en Yoga ontstaan.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mediteren komt uit het Boeddhisme. Het was voor hen een manier om hun geest te reinigen en te verbinden met de Aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt uit het hindoeïsme juist..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra men bezig ging met een ding te gelijk uren lang, zoals handwerken en muziek maken is het mediteren ook begonnen... mediteren is namelijk niets anders dan in het hier en nu bezig zijn. Of je nu stil zit en echt alleen maar met de stilte bezig bent of dat je met je handen bezig bent, dat maakt niets uit.
Iemand zal in de natuur ergens hebben zitten luisteren naar alle geluiden om zich heen en langzamer zijn gaan ademhalen, daarbij ontdekkend dat het zeer rustgevend wat en hem nieuwe inzichten bracht. Dan zal hij verder op ontdekkingsreis zijn gegaan wat voor effecten het nog meer had op je gezondheid.