Wie kan me meer vertellen over Oosterdijk?

Het is een klein dorp en ik wist niet dat het bestond. Van wiki wordt ik niet veel wijzer. Ik heb vaag gehoord dat vroeger het dorp voor criminelen bedoeld was die uit Enkhuizen waren gezet, maar ik weet niet of dat klopt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is niets terug te vinden op het internet over de feiten die jij noemt, terwijl er met flink wat googelen best veel andere informatie te vinden is over Oosterdijk. Mogelijk is het toch een "vaag" verhaal.

De beste manier om te controleren of het inderdaad zo is, dat Oosterdijk oorspronkelijk bedoeld was om criminelen te huisvesten, is om het Oosterdijkers zelf te vragen. En daarvoor hoef je niet naar Enkhuizen.

Dit is een website die speciaal over Oosterdijk gaat:
http://www.knip-en-plak.nl/portfolio-oosterdijkers.asp
Er valt o.a. dit te lezen:

"Het buurtschap Oosterdijk in Enkhuizen heeft een rijke historie en een al bijna even rijk archief. Dit archief zal in de loop van de tijd verder ontsloten worden op de website. En gevuld worden met o.a. foto's, teksten en filmpjes."

Als ze daar zo'n "rijk" archief hebben, zullen ze het antwoord op jouw vraag zeker weten!

Jammergenoeg krijg je bij doorklikken op Oosterdijk de volgende melding:
"De Oosterdijkers zijn tijdelijk vanwege technische problemen offline. We hopen zo snel mogelijk weer online te gaan."
Zet deze link in je favorieten en probeer het morgen of overmorgen nog eens.

Maar er zijn ook mogelijkheden om contact op te nemen. De ervaring leert, dat mensen die op vrijwillige basis een website over hun woonplaats opzetten, het leuk vinden als daar belangstelling voor is. Als je per email je vraag stelt, zul je ook vast antwoord krijgen, en weet je precies of het klopt dat Oosterland ooit een "dorp voor criminelen" was.

Succes!