Waarom zit een antieke kast aan de zijkanten dicht?

Ik kreeg een legkast. Hij is antiek , Ik vind hem erg mooi vrij plat , ongeveer 35 cm diep , er past dus maar een stapeltje. In het midden een smalle spiegel Nu is het zo dat de kast wel open kan aan de voorkant maar dat is alleen het middelste deel, je kunt dus niet zien wat aan de zijkanten van die kast zit. Het is wel onhandig dacht ik nog. Weet iemand om welk soort antiek het gaat en wat is de functie van een kast die aan zijkanten dicht zit. Hoe gingen ze vroeger om met een kast waarvan ze niet weten wat aan de zijkanten ligt> heb al gedacht om er halfopen kratjes in te zetten , die je naar het midden kunt schuiven of om er een hangkast van te maken. Voor reacties vast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Antieke kasten die aan de zijkanten open waren, waren bedoeld om goederen t showen. Linnengoed is niet echt iets om t laten zien. En open kasten stonden vaak i de woonkamer. Dichte kasten op slaapkamers. Bedoel je overigens zo'n soort kast als op deze foto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het inderdaad een antieke kast?Jammer dat u geen goed gelijkende foto hebt geplaatst, dan wisten we (wellicht) om wat voor soort kast het gaat.
Kasten zijn per definitie aan de zijkanten dicht anders zouden het geen kasten zijn.
Als u een kast zou willen hebben waar je via de zijkanten in kan kijken dan heb je het al gauw over een vitrinekast, die kent veel glas in de deuren en de zijpanelen.
Daarin werden over het algemeen mooie fraaie (kunst)voorwerpen geplaatst om te pronken zeg maar. In een dergelijke kast (in de woonkamer) leg je natuurlijk gen stapelde jaeger onderbroeken.
U hebt dus een antieke dichte opbergkast. Die kunt u voor velerlei doelen gebruiken. Een dergelijke kast verbouwen, doet afbreuk aan de authenticiteit. Maar als u het leuk vindt moet u dat zeker doen.
Hoe de mensen er in vroeger eeuwen mee omgingen? Net zoals wij nu. Als ze iets in de kast zochten, gingen ze die ook leeg halen. Toen ze iets in een kast wilden zetten en het toch wilden zien, maakten ze kasten met glazen voor- en zijpanelen.
Kijk eens op google afbeeldingen met de zoekterm Antieke (linnen- of kleer) kasten. Misschien staat uw kast er ook wel bij?
En die spiegel? Ja niet gebruikelijk bij een linnenkast. Maar misschien voor het gemak toch maar aangebracht om te kijken of het korset geheel was dicht geregen of iets dergelijks, of de hoepelrok goed was of de japon er wel mooi over viel. Misschien ook wel om in de pruikentijd te zien hoe de pruik stond? Of bij mannen of de jaeger onderbroek of klepbroek niet achterstevoren was aangetrokken?