de jagers en verzamelaars van vroeger lieten geen gescreven bronnen na. hoe heet het tijdperk er omheen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
PRE-historie, voordat er dingen op schrift werden gezet.
Antoni
7 jaar geleden
Tijdperken komen toch steeds na elkaar? @beauhoekstra, wat bedoel je met "het tijdperk er omheen"? Dat zou een tijdperk zijn dat zowel vóór als nà een specifiek ander tijdperk voorkomt en dus twee keer in de tijd. Dat lijkt mij onmogelijk.
Antoni
7 jaar geleden
Sorry, ik begreep je vraag verkeerd. Ik dacht dat je de "Tijd van jagers en boeren" zag als een tijdperk en dat je verwachtte dat daar nog een tijdperk "omheen zat". De "Tijd van jagers en boeren" is echter een van de tien tijdvakken (-dus niet tijdperken-) van het moderne geschiedenisonderwijs (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenisonderwijs_(Nederland) ) en dus deel van een tijdperk. En naar dat laatste vraag je dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag is verwarrend. Jager/verzamelaars en wel geen geschreven bronnen nalaten zijn dingen die je moet scheiden om verwarring te voorkomen omdat ze niet noodzakelijkerwijs samenvallen. Met dank aan tinus1969:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drieperiodensysteem Als je rechts kijkt zie je protohistorie EN prehistorie in beide tijden werd geen geschreven bronnen achtergelaten door een volk zelf (protohistorie wel door een ander volk). Je zou dus kunnen stellen dat de alles in dat schema geldend is als antwoord voor jouw vraag. Als je kijkt naar jager/verzamelaar dan houdt dat op aan het begin van het neolithicum. Dus alles daarvoor is ook een antwoord op jouw vraag. Met andere woorden, toen men land ging verbouwen en men zich ging vestigen, ging men niet gelijk schrijven. Dus je vraag gaat uit van een scheef denkbeeld (zo lijkt het). Ook in de tijd van boeren en nederzettingen werd nog niet altijd geschreven. Wat je dus beter kan doen is even die periodes aanklikken en doorkijken en dan krijg je een beter idee van hoe het ongeveer zat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mogelijke antwoorden: -Prehistorie (waarin ook boeren al leefden) -Steentijd (waarin ook boeren al leefden -boeren vanaf neolithicum-) -Mesolithicum of Epipaleolithicum en Paleo- lithicum (tijd jagers/verzamelaars en geen schrift)

Antwoorden (3)

Dat tijdperk heet prehistorie. De wetenschappelijke en meest gangbare definitie van de prehistorie is namelijk: die periode uit de geschiedenis waarvan we geen geschreven bronnen hebben gevonden, of deze bronnen niet begrijpen. Het eindpunt van die prehistorie is dan het jaar waarin de oudst bekende én ontcijferde bron is geschreven. Dit kan echter per cultuur of gebied op aarde verschillen. Uit China of Egypte zijn bijvoorbeeld veel oudere geschreven bronnen bekend dan uit West-Europa.
7 jaar geleden
Als je het hebt over de jagers en verzamelaars in Europa etc, dan is dat het paleolithicum of oude steentijd.

Vergeet niet dat jagers-verzamelaars in sommige delen van de wereld tot op de dag van vandaag bestaan (bv Inuit/Eskimo's)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Voor de bron met het overzicht. Maar het mesolithicim en epipaleolithicum dan? Het mesolithicum (middensteentijd) is een aanduiding voor een cultuurperiode in Europa die begint na het aflopen van de laatste ijstijd ca. 10.500 v.Chr. en eindigt wanneer een samenleving overschakelt op landbouw en veeteelt en tal van nieuwe technologieën ontwikkelt of overneemt (neolithicum). https://en.wikipedia.org/wiki/Epipaleolithic#Hunter-gatherers
De tijdperken voor en na het tijdperk Jagers-verzamelaars, die jij waarschijnlijk:
"de tijden er omheen" noemt zijn drie tijden van het pre-historisch tijdperk
De prehistorie (men noemt het ook wel de oertijd) wordt ingedeeld in drie verschillende tijdvakken, nl:
het Stenen tijdperk ook wel Steentijd genoemd, de Bronstijd en de IJzertijd.
De eerste periode van de prehistorie, het Stenen Tijdperk, is weer ingedeeld in drie verschillende tijdvakken.
De Oude Steentijd, de Midden Steentijd en de Nieuwe Steentijd.

De Oude Steentijd begint vanaf het moment dat er nagegaan kan worden dat er mensen op aarde rondliepen. Deze mensen waren jagers of verzamelaars.
http://members.home.nl/keesdebrouwer/prehistorie/10_de_steentijd.htm

Zij hadden geen vaste verblijfplaats en haalden hun voedsel uit de wilde natuur. Ze jaagden op dieren of verzamelden bessen of andere eetbare planten. Mensen die op deze manier leven, noemen wij nomaden.

Het einde van de prehistorie is niet gemakkelijk vast te stellen, het ligt er maar aan welke plek op de wereld je bedoelt. Er zijn nu nog volkeren, zoals sommige Indianenvolken in het Amazonegebied en traditioneel levende Aborigines in het binnenland van Australië, die nog steeds geen schrift kennen en dus in feite in de prehistorie leven.
De oudste sporen van menselijke bewoning in Nederland dateren van zo'n 250.000 jaar geleden. Dus toen 'begon' de Nederlandse prehistorie. En in 12 v.Chr. trokken de Romeinen dit gebied binnen en introduceerden het schrift. Dus toen eindigde voor Nederland de prehistorie en begon de Nederlandse geschiedenis.