Hoe kan je het beste een pakkende tekst / boek schrijven?

Ik ben op zoek naar heel veel tips om uitdagend te schrijven. Waarvoor alvast mijn dank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

Open-minded naar de wereld (en je onderwerp van schrijven) kijken. Vooral niet de mensen voorschotelen wat ze altijd al zien, maar juist de ándere kant van zaken beschrijven.

Leuke sites:
http://www.schrijf.be/copywriting_tips.htm
http://www.vloedlijn.nl/tekst/schrijftips.htm
http://www.pittigeteksten.nl/tiparchief.htm

En zo nog ruim 140.000 hits op google bij het zoeken naar "schrijftips".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn heel wat cursussen die schrijvers in de dop kunnen volgen. Met een handjevol tips kom je er m.i. niet.
Als je echt wilt gaan schrijven (dus niet af en toe een antwoordje hier), dan zou ik een opleiding volgen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg een cursus. Maar ik vraag dus om extra tips en trucs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik volg een cursus. Maar ik vraag dus om extra tips en trucs.
Hard werken, inspiratie, lezen wat je geschreven hebt, herschrijven ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk eerst een verhaal in grote lijnen. Dat noem je het plot.
In welke tijd speelt het zich af en op welke plaats.
In welke tijdspanne zal het verhaal zich afspelen; dat kan zijn van enkele uren tot over meerdere generaties.
Bedenk dan wat voor soort verhaal het zal worden; een thriller, een roman, een historische roman of een misschien een kinderboek. In dat laatste geval moet je bedenken voor welke leeftijd het verhaal geschikt is.
Denk vervolgens na over de doelgroep waarvoor je het verhaal schrijft. Dat is belangrijk omdat je je schrijfstijl daarop moet aanpassen.
Dan komt het belangrijkste: je moet gaan nadenken over de personages die in je verhaal meespelen. En wie zijn hoofd- en wie bijfiguren. Hoe zien ze eruit, hoe heten ze, hoe oud zijn ze, wat voor types zijn het. Je moet er net zolang over nadenken tot ze in je hoofd gaan leven als echte mensen.
Wat is hun probleem? Zonder probleem, geen verhaal.
Hoe wordt het probleem opgelost?
Wat voor gevolg heeft dat voor de (hoofd) personen. Dat noem je de karakterontwikkeling van de personages.
Nu kun je een structuur gaan maken. Pak bijvoorbeeld een groot vel papier en schrijf daarop wat er in hoofdstuk 1 zal gaan gebeuren en wat er in het laatste hoofdstuk gebeurt. Je kunt net zo veel hoofdstukken maken als je zelf wilt. Stel je neemt er vijftien. Zet dan bij elk hoofdstuk in een paar woorden wat er zal gebeuren. Waarschijnlijk houd je je er niet aan, maar het is goed om als structuur bij de hand te hebben.
Het eerste hoofdstuk is het belangrijkste. De lezer moet meteen gegrepen worden en weten waar het verhaal over gaat en waar het zich afspeelt. Hij moet weten wat de belangrijkste personages zijn en zich van hen een voorstelling kunnen maken. Het is een kunst om een personage in een paar woorden te schetsen. Verderop in het verhaal kun je meer vertellen over de personages aan de hand van de gebeurtenissen die je laat afspelen.
Zorg voor een goede afwisseling tussen dialoog ( dat is als je mensen laat spreken) en beschrijving.
Het belangrijkste van een verhaal is het begin en het eind en de manier waarop je het verhaal daartussen in vertelt. Het leukste is het als het eind verrassend is.
AWM