Hebben de verschillende manieren waarop straatstenen in verband gelegd worden nog een andere reden dan afwisseling/esthetiek?

Op een fietspad bij mij in de buurt zijn verschillende verbanden gebruikt. Ik begrijp dat verband nodig is om de tegels/stenen op hun plek te laten liggen. Maar zijn er redenen om de verschillende verbanden te gebruiken, anders dan esthetische?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat wanneer men erover heen rijdt/loopt, bij sommige verbanden de druk beter verdeeld wordt over meerdere stenen dan bij andere verbanden, en die soort dan beter geschikt is bij bijvoorbeeld een zachtere ondergrond. Maar ik heb er werkelijk geen verstand van, lijkt me leuk om te weten, dus goeievraag +1

Het beste antwoord

Er kunnen verschillende redenen zijn om voor een bepaald verband te kiezen. Belangrijkste zal zijn 'kosten'. Een eenvoudig verband dat snel gelegd kan worden is goedkoper. Tweede reden kan zijn de maatvoering. Als de fabrikant van de stenen ook halve tegels levert, kun je zonder knippen of zagen een halfsteens verband leggen. En soms worden stenen al in verband aangeleverd en worden de stenen door een grijper per vierkante meter in één keer neergelegd. In dat geval bepaalt de fabrikant het verband.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk. Weer wat geleerd!

Andere antwoorden (1)

Het houdt ook verband met de intensiteit van het fietsverkeer dat het plaveisel te verwerken krijgt en de rijrichting (twee of éénrichtingsverkeer).
Ze hebben hier een nieuw aangelegd fietspad na twee maanden opnieuw in ander verband aangelegd, omdat er door het vele verkeer in het gehanteerde verband gapingen ontstonden. Héél gevaarlijk voor de schoolgaande jeugd.

Het ligt er nu langere tijd en het houdt zich goed. Het gevaar is geweken en valpartijen komen niet meer voor.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij dat fietspad dat jij op het oog hebt, kan het ook gaan om een proef waarbij diverse verbanden worden getest.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké bedankt!