Hoe heet deze manier van schrijven/afbeelden?

Een woord schrijven met de afbeelding die het weergeeft. Het is lastiger te omschrijven dan het op een plaatje te laten zien: 'Fire' is geschreven met 'fire' ('Fire' = engels voor 'vuur') ;-)
Aanvullende vraag: waar kan ik dit soort afbeeldingen op internet vinden?

N.B.: Ik zocht al op 'beeldwoorden' en vond dan wel wat, maar niet specifiek datgene wat ik zocht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is eigenlijk geen speciaal uniek woord voor, omdat het natuurlijk niets met taal te maken heeft, maar met grafische vormgeving, en het aantal woorden waarmee je dat kan doen in principe natuurlijk maar beperkt is tot eigenschappen. (materialen, structuren, uiterlijk).
Denk ook bijvoorbeeld aan woorden als 'hoog' met hele hoge letters, 'laag' met hele lage, dik in dikke letters en dun in ijle letters, koud met bibberletters, Liefde met een hartje op de punt van de i etcetera.

Beeldschrift is inderdaad weer iets anders ; daarbij moet je meer denken aan een symbool dat een duidelijke betekenis weergeeft, zoals pictogrammen.

Ook veel gebruikt is de term 'woordmerk' , maar dan vooral als het om een woord gaat dat een bepaald beeld moet oproepen : bijvoorbeeld passend bij de stijl van het bedrijf. Zoals 'Blokker' vroeger echt uit blokken bestond en ok een poosje geblokt is geweest. Of een naam van een muziekwinkel met letters die op muzieknoten lijken, of een dierenwinkel met 'dierenvachtjes' of pootjes op de letters. Deze manier van woordmerken wordt erg vel gebruikt in de reclamewereld, en is een onderdeel typografie.(Totale keuze van lettertypes en stijlen en logo's bij bijvoorbeeld het ontwikkelen van een huisstijl.

Ik zit ook nog te denken aan 'woordbeelden' of 'woordbeeldwoorden', maar helaas, ook die betekenen weer iets heel anders. Ik zoek nog even verder - en niet aan de kant van de TAAL, maar aan de kant van Grafisch ontwerpen, want als er al een term voor is (en die moet er toch zijn ?) zal hij uit DIE hoek moeten komen.

De meeste kans heb je echter als je gaat zoeken op 'beeldwoorden' , ondanks dat die term ook gebruikt wordt voor totaal andere doeleinden - vooral beeldwoordenboeken (met plaatjes) en (overdrachtelijk) voor bepaalde kunstuitingen en in de psychologie.