Wat is de Nederlandse naam van de egyptische god Nehebkau?

In het engels is zijn naam Nehebkau, hij was de bewaker van de onderwereld. Wat is zijn Nederlandse naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt.
Nehebkau was een slangengod die deelnam aan de creatie van de wereld al zwemmend rond de zonneboot van Ra in de waterige chaos.
Alle Egyptenaren, dood of levend, warden door hem beschermd, speciaal tegen ziektes door slangenbeten.
Zijn uiterlijk was van een slang met benen, soms met vleugels en twee hoofden of als een man met een slangenhoofd.
Zijn naam betekent “Hij die de Ka’s (zielen) verenigt” en samenvoegt de dubbele Ka van de doden met die van de dieren, planten en zelfs stenen tot een multi-natuurlijke vorm.
Hij had geen officiële cultus maar wordt genoemd in "Het Boek der Doden".
Vanaf het eerste begin was hij verbonden met Ra.
De in de gedaante van een valk of met valkenkop afgebeelde god Sokar was oorspronkelijk de dodengod.. Vanwege zijn nauwe relatie tot Ptah en Osiris werd hij tot in de Late Rijk als Ptah-Sokor-Osiris vereerd. Als god was hij ook heerser van de onderwereld.
Later nam Osiris deze eervolle taak over.
De mummie-vormige god met de atef-kroon uit plantenstengels en struisvogelveren gold oorspronkelijk waarschijnlijk als oogst- en vruchtbaarheidsgod. Als tegenpool van de wilde woestijngod Seth stond hij voor het gecultiveerde land en de geordende wereld. De voortdurende strijd tussen de twee tegenstanders was de basis voor de Egyptische schepping en de daaruit voortvloeiende dood van Osiris voorwaarde voor het ontstaan van het hiernamaals. Osiris stierf en werd door Isis en Nephthys in het hiernamaals weer tot leven gewekt. Hij verwekte zijn zoon Horus die op aarde de strijd tegen Seth voortzette. Hij werd in Boven- en Beneden Egypte als een ware held aanbeden. Als opperste dodengod en dodenrechter was hij de vertegenwoordiger van de rechtvaardige wereldorde in het hiernamaals. Als koning in het dodenrijk had hij de koningsinsignes, de gesel en de kromstaf. Een van de belangrijkste cultusplaatsen was Abydos, waar volgens de overlevering zijn graf bevindt en spelen voor de god werden gehouden.
Je mag dus aannemen dat Osiris nog steeds als belangrijkste god van de onderwereld van het oude Egypte wordt gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor de moeite genomen dit antwoord te geven, als beloning de -welverdiende- beste antwoord punten!

Andere antwoorden (2)

iIk heb nog nooit ergens een Nederlandse naam gevonden, soms gebruikt men ook Neheb Ka of Nehebka.
Nehebka betekent “Hij die de Ka’s verenigt” (Ka = ziel).
Zie ook de zeer interessante link voor meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen Nederlandse naam voor deze god, wel wordt hij wel eens (naast de door jezelf aangegeven bijnaam) slangen demoon of dienaar van de zonnegod genoemd.