moet een anekdote echt gebeurt zijn?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoel: als je een anekdote geschreven hebt, moet deze dan waargebeurt zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een anekdote is een humoristische vertelling, die in het verleden tot het genre van de grappige sprookjes behoorde. Deze grappige vertellingen werden vroeger wel boerden, kluchten en uien genoemd.
Een anekdote begint als een waargebeurd verhaal, maar door het doorvertellen worden er wel eens feiten aan toegevoegd of verdraaid en ze kunnen uitmonden in bijna geheel verzonnen verhaaltjes.

Dus een anekdote berust op waarheid, maar kan hier en daar opgeleukt of aangedikt zijn om het verhaal smeuiger te maken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anekdote
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor en het zou niet integer zijn om de waarheid te verdraaien of een situatie ermee naar je hand te zetten.

Toegevoegd na 2 uur:
Als je een verhaal verzint of doorverteld wél natuurlijk. Is het de bedoeling dat je een anekdote schrijft dan kan het best niet gebeurd wezen en toch een anekdote zijn. Het gaat om de vorm, dat je iets inbrengt over wat gebeurd is en hoe iemand daar een rol in speelde.

Mijn antwoord is dan nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een anekdote kan ook gaan over iets wat niet gebeurd is. Een verhaal over een bijna ongeluk bijvoorbeeld. Het verhaal zelf moet wel echt gebeurd zijn. Maar soms komt bij een broodje aap verhaal pas later de waarheid over deze anekdote uit. Toch blijft het verhaal al dan niet waar weer een anekdote.