Schrijven over hetgene waar ik geen uitgestrekte mening over heb. Maar hoe?

Ik kan behoorlijk lange stukken schrijven over dingen waar ik een erg uitgesproken mening over heb. Dingen waar ik veel over weet. Dan raak ik in een flow, en schrijf ik dus lange stukken.

Maar bijvoorbeeld over dagelijkse belevenissen, daar ben ik zo klaar mee. Hoe zorg ik er voor dat ik in net zo'n flow kan schrijven zonder een uitgestrekte mening of wat dan ook?

PS als je extra uitleg hierover nodig hebt, zeg maar!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben je dan toch niet zo'n goede schrijver. Bijna iedereen kan uitgebreid schrijven over iets waar hij/zij een mening over heeft. Moeilijk wordt het pas als je over iets moet schrijven waar je geen uitgesproken mening over hebt, of als je voor iets moet pleiten waar je tegen bent. (of vice versa)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik nog zo net niet. Met fictieve verhalen moest ik een verhaal schrijven. De lerares zocht zelfs op internet op of ik niet het en het andere gekopierd had. Haha. Mischien ben ik in bepaalde onderdelen gewoon minder goed;(of dat ik mijn mening nog zal ontwikkelen?) het is dan gewoon oefenen.

Het beste antwoord

Het korte antwoord: daar moet je voor werken, maar het levert ook het een en ander voor je op.

Als je ergens interesse voor hebt, verdiep je je er in en verzamel je er kennis over. Over die kennis kun je je eigen mening vormen, of je eigen kijk er op ontwikkelen.
- Dan kun je er uitgebreide stukken over schrijven.

Heeft iets niet je interesse dan kun je jezelf dwingen er toch dingen over op te gaan zoeken, of je gaat na welke perspectieven er allemaal al over leven en schrijft daar over. Of je zoekt andere mogelijkheden om het onderwerp te benaderen. Dat heet met een net woord "discipline", oftewel; je dwingt jezelf ergens toe.
- Dan kun je uitgebreide stukken schrijven over dingen waarmee je in eerste instantie met een paar zinnen klaar was.

Als je dat er voor over hebt dan doe je dat bijvoorbeeld als oplossing om te kunnen schrijven over dingen waar je in eerste instantie niet veel over te schrijven hebt.

Maak je het je dan eigen, dan kom je vanzelf ook weer op een gegeven moment in die "flow" terecht, zeg maar.

En uiteindelijk levert het je nieuwe kennis en een nieuwe vaardigheid op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit zocht ik! heel erg bedankt! Nu weet ik waar ik aan toe ben. Nogmaals Bedankt! Rianne

Andere antwoorden (4)

Door je fantasie te gebruiken en beschrijf dingen in detail in geuren en kleuren. Gebruik citaten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt t zelf al: als je er veel over weet, schrijf je gemakkelijker en langere stukken. Zorg dus dat je over je onderwerp veel weet (da's iets anders dan "kies onderwerpen waar je veel van weet"!). Niet voor niets doen goede schrijvers vaak veel research; zelfs bij fictieve onderwerpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak een lijstje met punten die er sowieso in moeten. Hoe laat stond je op, ging je naar school/werk, en weer naar huis? Dan herinner je je vaak details, zoals bizarre dingen die je onderweg naar school/werk tegen bent gekomen.
Het is dan veel makkelijker om om die punten heen een verhaal te maken, en je vergeet geen belangrijke dingen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen proberen die dagelijkse dingen te bekijken door de ogen van iemand die juist daar een uitgesproken mening over heeft; je voert dus iemand op die er commentaar op levert.