Vroeger werden kledingstukken verkocht zonder mouwen, deze moesten los worden aangeschaft. Simpeler kan het niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is een kleermakersuitdrukking uit de tijd der losse mouwen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Kostuumgeschiedenis:
Het is een tijd in de mode ca. 1500 (Voor de rijke mensen) geweest om kostuums met losse mouwen te laten maken. Deze mouwen waren rijkelijk versierd. Bijv. Hendrik de achtste heeft vele mouwen nagelaten.
Ook in de victoriaans tijd is dit om praktische reden ook bij de damesmode 'in' geweest. Overdag droeg de vrouw in huis kleding met wijdvallende mouwen. Als ze naar buiten ging droegen ze een strak jasje (tailleurjasjes). De wijde mouwen pasten hier niet goed in, zodat men engageantes, losse valse mouwen, werkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muiswerk->woordenboek->beginletter->M->mouw
[zelfstandig naamwoord]

deel van kledingstuk dat om je arm heen zit
vb:de mouw is uit de jas gescheurd

daar zullen we wel een mouw aan passen [we vinden wel een oplossing]

hij schudt dat zomaar uit zijn mouw [hij verzint het zomaar]

hem kun je wel iets op de mouw spelden [iets laten geloven wat niet waar is]

daar komt de aap uit de mouw [nu blijkt de echte bedoeling]

de handen uit de mouwen steken [aanpakken]

de mouwen opstropen [zich klaarmaken voor een grote klus]

Meer informatie bij:
aanpakken aap aan bedoeling dat de daar deel geloven heen hem hij het iets jas je kun klaarmaken klus kledingstuk laten om op oplossing passen spelden steken uit van vinden wat we zich zullen zomaar
zelfstandig naamwoord: mouw
de mouw
de mouwen
het mouwtje

Muiswerk Educatief © 2009