Vraag over batik doeken?

Ik heb 25 jaar geleden in Indonesië enige batik kunstwerken gekocht. Inmiddels zijn ze erg flets geworden. Hoe moet ik deze batik doeken schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Je zou ze ook in een emmer met lauwwarm water met een scheutje olijf of zonnebloemolie kunnen doen. Wel voordat je de het erin doet het water mengsel heeeeel goed kloppen met een garde en flink roeren, ook met de stof in de emmer goed blijven bewegen.
Je kunt dit zien als een droge huid invetten met olie, de kleur word erdoor opgehaald.
Met gekleurde wol werkt dit altijd heel goed, alleen gaat het dan de wasmachine in, maar dit lijkt me te kwetsbaar voor een machinewasje.

suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankuwel!

Andere antwoorden (2)

met een lauw sopje.
uitspoelen met een dopje schoonmaakazijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
lauw sopje van een fijnwasmiddel.
de kleuren kunnen dor de azijn wat bijtrekken.
helemaal 'als vanouds' wordt het waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit krijg je waarschijnlijk nooit meer in originele staat. Het zou een klein beetje kunnen helpen om het in een sopje met azijn te doen om te zorgen dat de verf niet uitloopt en dan met de hand wassen. (koud water). Klopt het dat het in de zon heeft gehangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze hebben nooit in de zon gehangen. Overigens, bedankt voor uw antwoord.