Hoe noteert een choreograaf een dans?

Muziek schijf je op met notenschrift. Bestaat er ook een gestandaardiseerd notatiesysteem voor dans?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Jazeker, er bestaat een notatie-systeem voor choreografie. Meerdere zelfs, en daarom is het niet gestandariseerd, zoals bij het notenschrift.

Hier een stukje uit een interessant artikel over dit onderwerp.

"Net als een muziekcomponist dat met notenschrift doet, kan de choreograaf met notaties de passen, houdingen en sprongen met grafische tekens op papier vastleggen.
Er zijn verschillende notatiesystemen: de Laban-notatie en de Benesh-notatie zijn de meest gebruikte, maar er zijn ook dansers en choreografen die er hun eigen notatiesysteem er op na hielden: zo bedacht de Russische choreograaf Nijinsky zijn eigen schrift. In 1915 legde hij daarmee zijn opvatting van l'Après-midi d'un Faune vast. Maar niemand die de tekens vervolgens na zijn dood kon ontcijferen. Pas in 1989 werd de dans weer uitgevoerd, nadat twee medewerkers van The Language of Dance Centre in Londen de code hadden ‘gekraakt’. Moderne choreografen gebruiken tegenwoordig de film- en videocamera om de dans vast te leggen. Er zijn zelfs choreografen zoals Merce Cunningham die met computerprogramma’s als Lifeforms werkt om vorm aan zijn dansplannen te geven."

In deze link kun je er meer over lezen:
http://dansmaar.thinkquest.nl/dansmaar/pagina_bekijken.php?pagina_id=36

En hier een link naar de labane notatie:
http://user.uni-frankfurt.de/~griesbec/LABANE.HTML
Als je dat gaat bestuderen, ben je wel even een paar uurtjes van de straat ;-)

Helaas werkt de link voor de Benesh notatie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal inderdaad voor professionals zijn, en niet voor de balletmeisjes. Maar wel zou diegene die de meisjes lesgeeft er gebruik van kunnen maken. Natuurlijk niet het gedetailleerde systeem, maar de hoofdpunten of het basissysteem. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen, dat als je een eigen notatievorm wilt, je je eigen systeem bedenkt, en je je laat inspireren door het Labane systeem. Ik heb helemaal geen verstand van dansen, maar als ik het zo bekijk, zit het wel slim in elkaar. Goed over nagedacht dus ;-)

Andere antwoorden (2)

voor de meeste passen bestaat wel een naam. Mijn dansjuf schreef ook wel veel dingen op, met cijfers erbij, ik heb het nooit zo goed bestudeerd maar ze zullen ook wel een eigen systeem hanteren en ze doen ook veel op hun geheugen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet de dans gewoon vaak dansen, er is geen manier om het op te schrijven... soms in een lossere danssoort, verzint de lerares/leraar de danspassen zelf, en dan is er geen naam voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt het inderdaad wel vastleggen op video, dat is makkelijker dan een dans op papier te moeten leren hoor!