Wat is het verschil tussen opera en musical?

nee

Toegevoegd na 1 dag:
The Phantom of the opera? klinkt als een opera en als musical...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Hoef weinig meer aan de al gegeven antwoorden toe te voegen, behalve dan misschien dat de stem van een musicalartiest een andere rol heeft. De stemmen mogen ongeschoold en rauw zijn en moeten voornamelijk bij het te vertolken type horen. De musical en de zangers zijn aan mode onderhevig waardoor veel musicals na het seizoen alweer snel vergeten zijn. Een opera, al is het verhaal ervan nog zo lachwekkend, kan nog eeuwen lang plezier brengen, wat oa veroorzaakt wordt door de gezongen soli van de in zang geschoolde solisten. Wie kent er bv niet Casta Diva, om eens een heel beroemde solo te noemen

Toegevoegd na 19 uur:
Tijdens de bouw van de metro (al voor 1900) vond men ondergronds van alles en al gauw deed het verhaal de ronde van een ondergrondse rivier. Daardoor geïnspireerd schreef Leroux "Le Phantôme de l'Opéra", waarvan je het verhaal waarschijnlijk wel kent. Het verhaal werd vanaf 1925 regelmatig verfilmd en was in Nederland bekend als "Het spook van de Opera". De geschiedenis speelt zich af onder en rondom het gebouw van l'Opéra Garnier en de de vertolking van de opera Carmen van Bizet. De musical "The phantom of the opera" kun je dus met een beetje fantasie zien als een musical over een opera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat opera puur het zang alleen is en de musical een toneelstuk met zang en liedjes erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wou ik nét zeggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ben ik je net voor! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel gezegd is dat het
musical is daarbij ook nog wat toegankelijker dan een opera. darmee bedoel ik dat een musical geschikter is voor een breder publiek, omdat de muziek meer uit meezingmuziek bestaat, bij opera gaat het meer om klassieke stukken en speciefike zangstemmen die een verhaal vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is in praktijk wel het geval maar in theorie niet!
Amadea
12 jaar geleden
Klopt niet. Ook in een opera wordt geacteerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea heeft gelijk: ook een opera vertelt een verhaal, met acteren, decors, en alles erbij.
'Musicaltheater is een vorm van theater die muziek, liedjes, gesproken dialogen en dans combineert. Het emotionele deel van het stuk – humor, pathos, liefde, woede - en ook het verhaal op zich worden gebracht door woorden, muziek, bewegingen en technische aspecten als entertainment in een geïntegreerd geheel. Sinds het begin van de 20ste eeuw worden musical-theaterstukken kortweg 'musicals' genoemd.'

'Opera (taalkundig ontstaan uit het meervoud van opus) is een vorm van muziektheater, waarbij een overwegend gezongen toneelstuk, in dichtmaten met orkestbegeleiding, wordt uitgebeeld.'

Ik denk dat de verschillen erg duidelijk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opera is een soort zang, en een musical is een toneelstuk met zang zoals Mary poppins musical
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is werkelijk geen ènkel verschil tussen opera en een musical -afgezien dat musical vaak wat moderner oogt, maar dat is optioneel- behalve dat er bij een 'echte' opera met de 'blote keel' wordt gezongen. Hierbij dient het lichaam van de zanger als klankkast.

Daar tegenover staat dat bij een musical -vrijwel altijd- met microfoon wordt gezongen.

Toegevoegd 2 plaatjes waar redelijk te zien is mèt of zonder microfoon.

Hoop dat 't zo duidelijk is!

Mvg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opera is een stuk zwaarder te verteren dan musical. Bij een opera gaat het vaak over een dramatische gebeurtenis, terwijl de musical over het algemeen verhaalt over een luchtige gebeurtenis. Bij een opera wordt niet gesproken, alleen maar gezongen en bij een musical wordt wel gesproken.
Het soort stemmen verschilt ook nogal.
Je spreekt van operazangers en musicalzangers met een totaal verschillend soort stemmen.
Zoals het verhaal zijn de stemmen: dragend of luchtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opera is serieuser . Er word in opera s ook met zo,n echte opera stem gezongen . En musicals daar word normaal in gezongen. En een musical is gericht op zang dans en acteren en opera voornamelijk op het zingen. In musical dragen de spelers theater kleding wat passend is bij hun rol en in een opera dragen ze voornamelijk gala kleding.